Rozvoj čtenářské gramotnosti ve francouzštině
Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/02.0055
Doba realizace: 1.4.2013 - 31.12.2014
Rozpočet projektu: 1 826 482,66 Kč
Základními cíli projektu bylo:
- prostřednictvím nových metod, nástrojů a inovativních učebních materiálů rozvinout u žáků čtenářskou gramotnost ve francouzštině
- zvýšit motivaci žáků ke studiu cizího jazyka
- smysluplně využívat ICT techniku při práci s cizojazyčným textem
- vytvořit metodiku pro práci s textem a její zpřístupnění pomocí internetového studijního portálu
Cílů bylo dosaženo prestřednictvím klíčových aktivit:
- Tvorba metodiky pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve francouzštině
- Tvorba studijního portálu s digitální knihovnou, e-learningovým modulem a elektronickým žákovským a učitelským portfóliem
- Metodická příprava učitelů v práci s interaktivní tabulí a tablety
- Realizace workshopů tzv. Literární kavárny
Zhodnocení projektu:
Realizace projektu přinesla významný kvalitativní posun v jazykových dovednostech žáků a didakticko-metodických kompetencí učitelů francouzštiny. Podařilo se vytvořit ucelenou metodiku pro rozvoj čtenářské gramotnosti ve francouzštině. Metodika podporuje výuku dějepisu, environmentální tématiky a frankofonních reálií ve francouzštině. Vzniklé materiály byly ověřeny přímo ve výuce francouzského jazyka na nižším i vyšším gymnáziu nebo na workshopech tzv. literárních kaváren. Metodika zohledňuje jazykové úrovně SERR A1 - B2 a je volně přístupná z webových stránek školy na záložce Studijního portálu, který je spolu s metodikou druhým z produktů projektu a nabízí využití metodiky v podobě e-learningu, mapování cesty rozvoje jazykových dovedností žáků prostřednictvím elektronického portfólia, práci s knihami v digitální knihovně i praktické úložiště materiálů v učitelském portfóliu.
Z prostředků projektu byla dovybavena školní žákovská knihovna o francouzské tituly dětské literatury či zjednodušené beletrie a pořízena sada žákovských tabletů pro efektivní práci s cizojazyčnými texty v hodině. Cenným přínosem projektu bylo i proškolení vyučujících francouzštiny v oblasti kritického myšlení a práci s interaktivní tabulí a tablety, které posunuly učitele ve vnímání užitečnosti textu při výuce cizího jazyka a práci s textem s podporou ICT technologií.