Číslo operačního programu: CZ.1.07
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo prioritní osy: 7.1
Název prioritní osy: Počáteční vzdělávání
Číslo oblasti podpory: 7.1.3
Název oblasti podpory: Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení
Název projektu: Moderní učitel 21. století
Zkrácený název projektu: MU21
Rozpočet projektu celkem: 32 642 291,00 Kč
Rozpočet projektu na GBHNB: 428 800,00 Kč
Doba realizace: říjen 2014 – září 2015
Stručný obsah projektu
Projekt je zaměřen na zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků ZŠ a SŠ při efektivní a účelné integraci informačních a komunikačních technologií (ICT) do výuky, je určen pro pedagogické pracovníky základních a středních škol a jejich ředitele.
V rámci projektu budou ředitelé a jimi určení zaměstnanci proškoleni k veřejným zakázkám, pedagogové škol budou proškoleni na efektivní využití stávající techniky školy v oblastech vzdělávání a na možnosti využití moderní dotykové techniky v procesu vzdělávání.
Zrealizují se i aplikace moderní ICT do konkrétních předmětů (fyzika, cizí jazyk, apod.) na partnerských školách.
Pro realizované školení je připravena mohutná a rozsáhlá e-learningová podpora.
Aktivity garantuje a jejich hlavní část zajišťuje Centrum dalšího vzdělávání - Cedupoint, při Katedře telekomunikační techniky FEL ČVUT v Praze. Cedupoint má dlouholeté zkušenosti z projektů rozvoje lidských zdrojů (RLZ).
Cíle projektu
Cílem projektu je zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků základních a středních škol při efektivní a účelné integraci informačních a komunikačních technologií (ICT) do výuky. Jedním z pilířů je zabezpečení moderní dotykové techniky pro partnerské školy a jejich aktivní využívání.
Postup je založen na vzdělávání v moderních směrech, jako je cloudové řešení služeb, sdílení dat na bázi nezávislé na hardwaru a operačním systému (např. Google Drive), vzdálený přístup k datům, apod. Důležitou součástí konzultací je i analýza kybernetických hrozeb, aplikace a strategie na jejich eliminování a vysvětlení obranných nástrojů a mechanismů a dále na proškolení ředitelů (odpovědních pracovníků) škol k problematice výběrových řízení, nutného k nákupu ICT. V další (stěžejní) aktivitě budou školeni pedagogičtí pracovníci partnerských škol směrující k efektivnímu využití moderní techniky ICT v samotném pedagogickém procesu.
Školení budou podporována e-learningovými aplikacemi. Jedním z cílů školení je i naučit pedagogy škol tvorbě a užívání vzdálených elektronických forem výuky.
Celkovým výstupem projektu je 655 podpořených osob. Jejich struktura je následující:
- 640 podpořených osob kategorie 07. 41. 10 Počet podpořených osob - klienti služeb.
- 15 podpořených osob kategorie 07. 41. 20 Počet podpořených osob - poskytovatelé služeb.
Výstupem ve formě úspěšné podpořených osob (celkem: 465) je:
- 165 úspěšně podpořených osob - muži,
- 300 úspěšně podpořených osob - ženy.
Výstupem projektu je také zcela nově vytvořený funkční inteligentní portál sloužící jako úložiště vytvořených elektronických výukových materiálů a opor. Do portálu budou začleněny všechny v projektu vytvořené výukové materiály. Součástí výstupu bude i metodický návod pro využívání portálu.
Popis cílové skupiny
Cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci základních a středních škol a vedoucí pracovníci základních a středních škol. Celková velkost cílové skupiny je cca 1500 osob (pedagogičtí zaměstnanci a cca 120 osob (ředitelé a ostatní vedoucí pracovníci s ohledem na zapojení do výběrových řízení). Z této skupiny má za cíl projekt oslovit 40 ředitelů (nebo ředitelem určených vedoucích pracovníků) a 652 pedagogů (učitelé zejména technických předmětů (hlavně fyziky) a učitelé cizích jazyků).
Celkový počet partnerů s finančním příspěvkem je 40, z toho:
- počet ZŠ je 32
- počet SŠ je 8
Z celkového počtu zapojených škol je počet malých škol (do 200 žáků) 17 (53 % základních škol).
Přínos pro cílovou skupinu
Přínosem projektu je zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků základních a středních škol při efektivní a účelné integraci informačních a komunikačních technologií (ICT) do výuky. Partneři nejenom že dostanou moderní dotykovou techniku, ale bude jim poskytnuta i zásadní podpora ve využití moderních služeb (sociální sítě, sdílení dat v cloud-systémech, společné spravování dat, online spolupráce na dokumentech, závislost/nezávislost na operačním systému a hardwarové platformě). Kromě používání moderního zařízení ICT a aktivního i pasivního využívaní technologií e-learningu budou osoby CS schopny i samostatné tvorby elearningových aplikací/studijních opor se zaměřením na žáky základních a středních škol.
Klíčové aktivity:
- Vzdělávání ředitelů škol
- Mentoring a podpora pedagogických pracovníků
- Metodik ICT
- Trendy ICT
- Moderní pedagog 21. století
- Odborná pedagogika 21. století
Na realizaci se podílí:
40 základních a středních škol včetně Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce + ČVUT Praha
Díky tomuto projektu škola získá 20 tabletů pro pedagogy, kteří je začlení do své výuky. Časem pak vzniknou sady vzdělávacích materiálů pro ucelené tématické oblasti.