Školení učitelského sboru
Atypický prázdninový týden zažili učitelé přírodovědných předmětů. V pondělí a v úterý 26/10 a 27/10 odjeli všichni učitelé, kteří mají v aprobaci některý z přírodovědných předmětů, tedy matematiku, fyziku, chemii, biologii či zeměpis, na dvoudenní školení do hotelu ležícího kousíček od Mladé Boleslavi v obci Nepřevázka. Školu jsme nechali na pospas kolegům vyučujícím humanitní předměty, jazyky či výchovy a dva dni jsme věnovali vzdělávání určených právě našim aprobacím. Lektory byli pan Vlado Burjan a Dag Hrubý.
Pondělní dopoledne bylo věnované diskusi na téma „Jak by měla vypadat dobrá škola a jak by měl vypadat dobrý učitel“. Vlado Burjan s velkým nadhledem komentoval úskalí současní školy a problémy, před kterými současné školství stojí. Díky jeho schopnosti propojit své hluboké teoretické znalosti se zcela praktickými kroky, které lze v hodinách v podstatě okamžitě použít, měli učitelé možnost pohlédnout na svou práci z vnějšku a zkonfrontovat svůj pohled na práci učitele s aktuálními trendy. Živou diskusi vyprovokovaly kromě jiného i videoukázky, které pan Burjan do svého programu zařazoval.
Odpolední program vedl Dag Hrubý a program byl rozdělen na dvě samostatné části. První z nich, která byla určena všem přítomným, se opět diskutovalo nad obecnějšími problémy školství a vzdělávání, tentokrát z méně liberálního pohledu. I zde zaznělo hodně podnětných myšlenek a bylo o čem diskutovat. Druhá část vstupu pana Daga Hrubého byla určena pro učitele matematiky. Díky své dlouholeté praxi se mohl Dag Hrubý věnovat tématu, které pracovně nazval „moje oblíbené matematické úlohy“. Věřím, že i z této části si naši učitelé odnesli hodně praktických rad z didaktiky matematiky.
Úterní program, který vedl opět Vlado Burjan, vycházel z témat, o něž učitelé požádali předchozí večer. Jedním z nich byl individuální přístup k žákovi, druhým pak problematika motivace žáka. Program byl tedy laděn více do praktična, nicméně i zde byly jednotlivé návrhy řešení a učitelových postupů vysvětlovány odkazem a citacemi z teoretických prací z pedagogiky, psychologie a didaktiky. I v této části se diskuse provázala přímo s výkladem lektora a jeho videoukázkami.
Oba lektoři sklidili za svá vystoupení oprávněně uznání a potlesk.
Pondělní večer sloučil k oddechu a relaxaci. Díky velmi pěknému zázemí hotelu, v němž nechyběly 3 bowlingové dráhy a několik kulečníkových stolů, se po pracovním dni mohli učitelé odreagovat i podle libosti pokračovat v neformální diskusi s lektory.
Pořádání podobných akcí naráží tradičně na finanční limity, nicméně v tomto případě bylo možné zafinancovat školení z prostředků OP VK. Z pohledu vedení školy hodnotíme dvoudenní akci velmi pozitivně a s lektory se pravděpodobně nevidíme na naší škole naposledy!