Jak (se) Debatní klub Nymburk školil v Babicích

Jak (se) Debatní klub Nymburk školil v Babicích

Tradičním začátkem debatní sezóny jsou školení pro začínající debatéry a budoucí rozhodčí. Mezitímco Sofie Fukalová a Luisa Anna Hofmanová (obě 8OA) přijely s cílem absolvovat akreditační zkoušku a stát se rozhodčími, tak zbrusu nového debatéra Lukáše Halašku (6XA) čekalo podrobné seznámení s debatou v podání dlouholetých školitelů, nikoliv však našeho trenéra Matěje Pillera a Tadeáše Brablce, kterým byly přiděleny jiné skupiny nováčků.

 

Na školení jsme vyrazili vlakem a autobusem s přestupem v Poříčanech a Českém Brodu. Po poněkud nepohodlné cestě autobusem jsem stanuli před branami luxusního areálu Open Gate, soukromé střední školy s vlastními kolejemi. 

Organizátoři rozhodně neplýtvali časem, ubytovali jsme se, najedli a školení bylo zahájeno krátkým večerním blokem. Zájemci o rozhodcovskou akreditaci na něm opakovali základy debatního formátu. Debatní nováčci si vyslechli ukázkovou debatu. Té se v roli exhibičních debatérů zúčastnili naši absolventi Tadeáš Brablc (jako třetí mluvčí negace) a Matěj Piller (jako první mluvčí afirmace), ale třeba také i finalistky minulého ročníku Debatní ligy z Debatního klubu na Mendelově gymnáziu v Opavě. Debatovalo se na tezi: „Žáci by měli mít právo dát vyhazov svému učiteli" a oba týmy předvedly vyrovnané výkony, což se nakonec projevilo i na hlasování publika. 

Cílem školení bylo, abychom co nejlépe porozuměli celé debatní metodice. Ačkoliv je jasné, že málokdo si pamatuje každou stránku tohoto rozsáhlého dokumentu, správný rozhodčí by měl být pohotový, vždy vědět, co si zhruba počít, ale hlavně předávat vlastní vědomosti dál. Proto bylo klíčové, abychom si vše vysvětlili, od základních pravidel aktuální debatního formátu přes problematické situace až po vysvětlení, kdy debatu kontumovat a jak se chovat k soutěžícím co nejpřívětivěji. Školení zahrnovalo i praktické úkoly, jako například zjednodušené rozhodování debaty,popisuje průběh školení Sofie Fukalová. 

Školení bylo celkem náročné, ale teorie byla prokládána praxí, tak se to dalo snést. Školící bloky byly po celý sobotní den, ale vyzkoušeli jsme si během nich i debatu nanečisto. Druhý den jsme vstávali o něco dříve, abychom si stihli zabalit naše věci a po snídani jsme si vyzkoušeli už debatu naostro. Školení mi přišlo velmi poučné a areál Open Gate velmi příjemný,” líčí svůj zážitek Lukáš Halaška. 

V neděli se konala akreditační zkouška, na kterou se všichni účastníci školení pro rozhodčí sešli v divadle. Nejdřív se psal teoretický test, následovala praktická zkouška. Pro splnění praktické zkoušky museli účastníci zhlédnout videozáznam debaty, následně debatu zhodnotit a sepsat tzv. ballot, dokument, který obsahuje stručný záznam debaty a její rozhodnutí, osobní komentáře, rozbor argumentace apod. Po sepsání ballotu museli účastníci ještě dát krátkou ústní zpětnou vazbu školitelům. 

Musím se přiznat, že jsem byla ze zkoušky neklidná. Očekávala jsem, že větší problém budu mít s testem, ale ve výsledku kámen úrazu nastal, když jsem měla napsat ballot. Nebyla jsem si jistá vlastními rozhodnutími, protože jsem si příliš dobře uvědomovala, že rozhodčí mají obrovskou zodpovědnost a veškeré jejich činy mají významný dopad na prospěch debatérů. Proto si nejsem jistá, zdali je rozhodování opravdu pro mě, natož jestli se mi zkouška povedla. Jedinou věc mohu říct se stoprocentní jistotou, a to, že školení rozhodně nestálo za škodu. Konečně mě něco donutilo si přečíst celou debatní metodiku a etický kodex, takže jsem opět nabyla nových znalostí, které v této debatní sezóně naplno využiji. Možná jednoho dne dospěji k tomu, že by vůbec nebylo špatné se stát rozhodčí,vypráví o akreditační zkoušce Sofie.  

Malinko více stresující byla akreditační zkouška pro Luisu. Ta totiž okamžitě po napsání ballotu opustila areál Open Gate a vyrazila na autobus z Babic. Hned po školení ji totiž čekala cesta na DofE expedici. 

Jak dopadla zkouška pro Luisu a Sofii? To zatím nevíme, uvidíme zhruba za dva týdny, až nám budou zaslány výsledky. Držte jim proto palce, ať jim to oběma vyjde. 

 

Aktuální informace

19.11.2024

Beseda s absolventkou školy proběhne v Městské knihovně Nymburk 28. 11. 2024 od 17.30 hodin.

13.11.2024

Školská rada je opět kompletní.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

09.09.2024

Novinka pro studenty a rodiče

Celý článek

Významní absolventi

Michal Plavec

Michal Plavec (*26. 3. 1973), historik, novinář a kurátor sbírky letectví Národního technického muzea v Praze, odmaturoval na nymburském gymnáziu v roce 1991.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Cenzura v Prusku

únor 1903

Pruský ministr vnitra podal v Poslanecké sněmovně vysvětlení, proč byla zakázána hra Das Tal des Lebens (Údolí života) od Maxe Dreyera:

Nejčtenější

25.10.2024

Přinášíme všem rodičům a studentům rozpis lyžařských kurzů v zimní sezóně 2024/2025.

Konkrétní informace k platbám a organizaci kurzů budou včas rozesílat příslušní vedoucí LVVZ.

 

M. Hrstka

celý článek
04.11.2024

První listopadový víkend vyrazilo na 12 učitelů na úklidovou brigádu na chaty RSG.

Počasí přálo a stanovený plán prací byl dodržen v plném rozsahu. Můžeme tedy oznámit, že chaty jsou připravené na zimní provoz a LVVZ!

Děkuji na tomto místě všem účastníkům za pracovní elán a nasazení!

Michal Hrstka – správce chat

Níže uvádíme pro představu přehled prací na chatách.

celý článek
26.10.2024

V neděli 20. října 2024 se studenti ze tříd 7MA, 6XA a 2A sešli v 15 hodin před budovou Gymnázia, aby o půl hodiny později vyrazili na cestu do Londýna. Společně s průvodkyní Klárou a s učiteli angličtiny, p. Královou, p.Hubáčkovou a p. Otradovským, jsme přes Německo a Belgii dojeli do Francie, kde celý autobus najel do vlaku a přepravil nás tunelem do Anglie. 

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.