Kam směřuje české školství
V poslední době se hodně hovoří o nutnosti změnit strukturu sítě středních škol. Jedním důvodem je velký počet středních škol a stále klesající demografická křivka. Dalším pak klesající výsledky žáků základních i středních škol v mezinárodních testech. Z aktuálních šetření přitom vyplývá, že veřejnost je se stavem českého školství víceméně spokojená. Jedním z možných důvodů je, že veřejnost nemá o stavu školství dostatek informací. Cílem tohoto článku je upozornit na materiály, které se stavem školství zabývají.
Problémem klesající kvality českých škol a klesající kvality českých žáků se intenzivně zabývá poměrně hodně institucí, a to i takových, u kterých by to člověk na první pohled nečekal. V průběhu minulého roku byla vydána studie mezinárodní společnosti McKensie s příznačným názvem „Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení“. Ve studii jsou jasně pojmenovány problémy, které české školství doprovázejí, studie upozorňuje na podmínky, v nichž naše školy pracují, a současně i nastiňuje kroky, které je nutné k nápravě stavu učinit. Studie krátkodobě rozpoutala intenzivní diskuse v odborné veřejnosti. Další institucí, která se stavem školství zabývala, je Národní ekonomická rada vlády (NERV). Ta stavu školství věnovala samostatnou kapitolu. Kvalitní školství bere jako jednu z podmínek budoucí konkurenceschopnosti země. Také NERV jasné popisuje aktuální problémy českého školství a i v jeho zprávě najdeme návrhy opatření, která považuje za nezbytná k nápravě stavu.
Závěry studie McKensie i názory NERVu do jisté míry ovlivnily zásadní koncepční materiál, který bude až do roku 2015 určovat směřování českého školství. Je jím Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy ČR pro rok 2011 – 2015 (DZ). Na rozdíl od obou výše zmíněných dokumentů je DZ politickým dokumentem. Bohužel. Návrhy a doporučení nezávislých odborníků tak v reálu narazily na faktické ekonomické priority státu i na politické záměry současné vlády. Je tak evidentní, že ČR zůstane v dalších letech zemí, která do svého školství oproti jiným rozvinutým zemím velmi malé %HDP. Stejně tak se zdá, že ČR, na rozdíl od jiných zemí s prokazatelně lepšími výsledky, půjde cestou podpory odbornému a učňovskému školství. I v podpoře všeobecného vzdělání se řadí ČR v pomyslném žebříčku rozvinutých zemí v poslední třetině.
Materiály, která zde nabízíme k prostudování a k zamyšlení, jsou poměrně obsáhlé, přesto stojí za pozornost!
Jiří Kuhn
- Studie McKensie: „Klesající výsledky českého základního a středního školství: Fakta a řešení“
- Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy 2011 – 2015 a jeho stručné shrnutí
- Závěrečná zpráva NERV – kapitola III: - Školství
- >Studie společnosti SCIO: „Více učňů prosperitě naší země nepomůže“