Dějiny jako trauma - Tragické události dějin ve vzdělávání

Dějiny jako trauma - Tragické události dějin ve vzdělávání

Ústav pro studium totalitních režimů ve spolupráci s Muzeem romské kultury uspořádal v pátek 27. září v Letech u Písku seminář s názvem Dějiny jako trauma. Seminář sliboval inspiraci, jak obohatit klasickou výuku dějin a jak se žáky pracovat na místech spojených s tragickými událostmi. Konal se přímo v prostorách bývalého vepřína, který byl postaven na místě romského koncentračního tábora.

V dnešní době je již standardem doplňovat výuku dějepisu tematickými exkurzemi, aby si žáci „osahali“ události v místě dění. V případě plánování návštěvy míst, která jsou spojená s nějakou traumatickou či velmi tragickou událostí, je třeba přemýšlet i v etickém kontextu, s ohledem na pietu místa. Proto byla nabídka účasti na daném semináři tak lákavá a musím přiznat, že seminář nad míru splnil očekávání.

Organizátoři připravili pro zájemce z řad především pedagogů velmi praktický seminář. V první části byli účastníci, v rolích žáků, rozděleni do skupinek po třech. Každá skupina vybavená tabletem s aplikací prošla pietní místo a areál bývalého vepřína a plnila předem připravené úkoly. Bonusem návštěvy, i když možná předem neplánovaným, bylo setkání s panem docentem Pavlem Vařekou, vedoucím katedry archeologie Filozofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni, který na místě bývalého vepřína vede archeologický výzkum a mohl nám v předpremiéře představit výsledky výzkumu, které byly oficiálně představeny na tiskové konferenci 3. 10. 2019.

Odkaz na tiskovou konferenci naleznete zde

V odpolední části semináře jsme se již shromáždili ve společenském sále v Letech, kde došlo k reflexi dopolední práce a k diskuzi o využití podobné aktivity v pedagogické praxi.

Seminář hodnotím velice pozitivně. Náplň semináře i setkání s řadou kolegů bylo velmi inspirativní a věřím, že v naší škole dokážeme možnost vyvézt naše studenty na podobná místa využít.

Chtěla bych velmi poděkovat organizátorům za výbornou organizaci celého semináře a za možnost se ho zúčastnit.

«2025»
MonTueWedThuFriSatSun
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Aktuální informace

24.04.2025

se konají v úterý 29.4.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

Dr. Miroslav Lazna (Michael J. Lazna, Ph.D.)

Miroslav (Michael) Lazna, Ph.D. (1926-17. 1. 2005), poúnorový emigrant, agent CIA v NSR, kulturní antropolog, vysokoškolský učitel, konzultant na MZV USA a amatérský malíř, absolvoval Reálné gymnázium v Nymburce v roce 1946.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Giovanni Giolitti ministerským předsedou Itálie

3. listopad 1903

Liberál Giovanni Giolitti se stal italským ministerským předsedou. 

Nejčtenější

04.04.2025

Čtvrtá alumni beseda ve školním roce 2024/2025 se v městské knihovně Nymburk uskuteční v úterý 8. dubna 2025 od 17.30 hodin. Naším hostem bude RNDr. Václav Kašička, CSc., z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. Tématem setkání bude Kapilární elektroforéza.

celý článek
07.04.2025

Přinášíme Vám pohled na právě prožitý týden ve Velké Británii očima studentek 4KA.

Ve dnech 29.3. - 4.4. jsme se třída 4KB a osm studentů z 4KA vydali na jazykový a poznávací kurz na jih Anglie. Vyrazili jsme v sobotu v odpoledních hodinách zářivým oranžovým autobusem. Další den brzy ráno už jsme úspěšně prošli pasovou kontrolou a náš autobus najel do vlaku, kterým jsme podjeli kanál La Manche.

celý článek
14.04.2025

Nymburk/Praha – Studenti semináře práva naší školy zažili den plný praktických zkušeností. V rámci dlouhodobé spolupráce s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy se vydali přímo do srdce pražských práv, aby si na vlastní kůži vyzkoušeli simulaci rozvodového řízení.

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.