Krajské kolo Geologické olympiády 2021
V kategorii A (nižší gymnázium) si nejlépe vedla Veronika Košťálová (3TB), která na nymburském okrese nenašla přemožitele a v kraji se umístila druhá. V celostátním srovnání si po KK udržela 8. - 10. místo v rámci celé ČR. Lepší než primán Filip Kubálek (1PB), byli v našem kraji a v jeho kategorii mimo naši Veroniku už jen dva další soutěžící z jiných škol. Filip na čtvrtém místě v kraji za sebou zanechal úplně všechny další nesporně zkušenější a hlavně starší sekundány, terciány a kvartány. V kategorii B (středoškoláci) dosáhli tři naši nejlepší míst v první desítce (nebo samého začátku té druhé) a protože patřili do 60 % nejlepších soutěžících v celé republice, patří jim zaslouženě čestný titul "úspěšný řešitel". Nejlepší z nich byla Anna Vávrová (6XB) na 5. příčce.
V běžném školním roce probíhá Geologická olympiáda (GeO) tak, že školní a okresní kola jsou online a krajská pak prezenčně v některém z muzeí v každém kraji. Letošní epidemiologická situace způsobila, že i krajské kolo muselo být online, což znamenalo nejen jiné pojetí obávané poznávačky, na druhou stranu ale nebyl z postupu do něj žádný řešitel okresního kola vyřazen. Do KK GeO tedy postoupilo z OK všech našich 13 studentů, z nichž 12 v pondělí 19. dubna 2021 náročný test KK skutečně vyplnilo. Zatímco naši středoškoláci si udržují svá umístění na přibližně stejné uspokojivé úrovni, jako vloni, výrazný a neočekávaný je úspěch Filipa Kubálka a Veroniky Košťálové. Ti jediní nás v soutěži zastupovali v kategorii A (ZŠ). Ani jeden z nich se loni do soutěže nezapojil (Filip na to ještě neměl ani věk), přesto je zřejmé, že přípravě na soutěž v nelehké době distanční výuky dali velmi mnoho. Nejlepší výchozí podmínky pro GeO mají kvartáni a deváťáci, protože se celý rok v biologii věnují neživé přírodě. Přes tuto výhodu oproti naší terciánce a primánovi, se oběma velice dařilo a lze jen očekávat, pokud v příštích ročnících ve svém úsilí nepoleví a do soutěže se opět zapojí, že oba zazáří ještě více (a dokonce se probojují i do republikového kola).
Výsledková listina KK GeO za naši školu je níže. Jen upřesňujeme, že šlo o 28 úloh složených z více částí (některé až z osmi odpovědí) a celkem maximálně 176 bodů. Při nesprávné odpovědi se bod odečetl a za správnou získal soutěžící dva. Všechny informačním systémem automaticky vyhodnocené chyby byly následně ještě ručně překontrolovány geology. Do republikového kola postupují z KK přímo jen vítězové. Ti na druhých místech jsou seřazeni podle získaných bodů a úspěšnější část z nich postupuje rovněž. (Tento postupový klíč platí i v dalších podobných soutěžích. Zajišťuje nejen rovnoměrné geografické zastoupení po krajích, ale také vyvažuje nestejnou úroveň soutěžících kraj od kraje.)
Jméno a příjmení | Třída | Kategorie | Body | Pořadí |
Košťálová Veronika | 3TB | A | 99 | 2. |
Kubálek Filip | 1PB | A | 71 | 4.; úspěšný řešitel |
kategorie A celostátní průměr: 41,7 bodů, nejvyšší dosažené maximum: 146 bodů | ||||
Vávrová Anna | 6XB | B | 93 | 5.; úspěšná řešitelka |
Laš Martin | 8OB | B | 67 | 9.; úspěšný řešitel |
Furgalák Jakub | 8OA | B | 60 | 11.; úspěšný řešitel |
Matůš Kryštof | 3A | B | 41 | 19. |
Haluška Adam | 6XB | B | 40 | 20. |
Hálová Daniela | 3A | B | 28 | 24. |
Jakubal Ondřej | 6XB | B | 27 | 27. |
Colová Markéta | 2A | B | 27 | 28. |
Kozáková Evelína | 2A | B | 23 | 30. |
Pavlíčková Nela | 2A | B | 17 | 31. |
kategorie B celostátní průměr: 69,5 bodů, nejvyšší dosažené maximum: 168 bodů |
Výsledky KK GeO v celostátním srovnání
GeO je stále ještě poměrně nová soutěž pro začínající geology. Vyhlašuje ji Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity v Brně (Ústav geologických věd) ve spolupráci s Českou geologickou službou, PřF UK v Praze a Asociací muzeí a galerií ČR, z. s. Je to předmětová soutěž ve znalostech z geologických disciplín s cílem napomáhat výuce o neživé přírodě, vyhledávat talentované žáky, systematicky je podporovat a rozvíjet jejich odborný růst. V důsledku je záměrem organizátorů samozřejmě rovněž podnícení či oživení zájmu o studium oboru geologie na vysokých školách. I z kontextu naší školy vyplývá, že zájem o geologickou problematiku se zažehnout podařilo a že pomalu stoupá. To nás velmi těší.
Předmětová komise BIO a ZEM