Třída jako krajina
Kdyby přišel vyučující do třídy a zadal žákům nezvyklý úkol: “Vezměte si pastelky a nakreslete komunikaci mezi spolužáky ve třídě jako krajinu,“ asi by nás překvapilo, jak podobné obrazy by vznikaly, i to, jak málo by se pravděpodobně lišily od map komunikace zachycených metodou sociomapování, díky které se neviditelné obrazy kvantity i kvality komunikace během pár minut zviditelní.
Ve spolupráci se společností QED měli na konci školního roku žáci sekundy B, kvarty B, 1A a sexty A možnost nejen se s metodou sociomapování seznámit, ale si ji i vyzkoušet. Díky softwaru vizualizace vztahů studenti viděli, že jsou součástí týmové krajiny a že se může lišit obraz současné komunikace od komunikace, kterou by si přáli, i to, že krajina komunikace se může měnit. A protože návštěva ze společnosti QED byla prvním krokem dlouhodobé spolupráce školy v oblasti sociomapování, můžeme se už teď těšit, jak se naše krajiny budou vyvíjet.
A co vlastně sociomapování je?
Sociomapování je diagnostická a intervenční metoda vztahů v týmu a kolektivu. Metoda vznikla pro experimentální účely ve spolupráci s evropskou vesmírnou agenturou ESA pro zvládání dlouhodobé izolace. Nyní sociomapování využívá například i česká armáda v Afghánistánu pro sestavení týmů a jednotek a aplikace pomáhá také ve sportovních a management týmech.
Chcete-li se o metodě dozvědět víc, doporučuji podívat se na rozhovor Marka Ebena s autorem metody doc. PhDr. MUDr. Mgr. Radvanem Bahbouhem, Ph.D., v pořadu Na plovárně:
A nebo na kratší rozhovor po přednášce TED: