Maturita z matematiky - komentář

Letošní společná část maturitní zkoušky, konkrétně didaktický test z matematiky na vyšší úrovni, nenechala v klidu nejen maturanty a jejich rodiče, ale reakce přicházejí i od škol, učitelů i odborníků z mimoškolní sféry. Problémem se zabývala i Asocice ředitelů gymnázií, která k němu vydala následující stanovisko: 

 

Rada AŘG dospěla k závěru, že podoba didaktického testu z matematiky ve vyšší úrovni, tak jak byla připravena pro společnou část maturitní zkoušky v jarním termínu roku 2012, má ve svých důsledcích devastující důsledky. Vzhledem k jednoznačně chybnému nastavení kombinace obtížnosti úloh a jejich obtížnosti i vzhledem ke špatné konstrukci testu došlo k nevratným a neodstranitelným chybám, které znovu zpochybní novou maturitu jako celek, ovlivní motivaci žáků gymnázií k volbě zkoušek ve vyšší úrovni a v neposlední řadě negativně zasáhnou do života a do dalších osudů našich výborných žáků. Gymnázia vnímala i v letošním školním roce vyšší úroveň zkoušek jako výzvu pro své studenty, snažila se o to, aby žáci gymnázií volbou vyšší úrovně deklarovali svou připravenost ke studiu vysokých škol a uplatnili právě ve vyšší úrovni své, z pohledu celého aktuálního populačního ročníku, nadstandardní znalosti. AŘG ČR se též dlouhodobě snažila o co nejvyšší propojenost maturitní zkoušky s přijímacím řízením na vysoké školy, kdy právě absolvování maturitní zkoušky ve vyšší úrovni pokládala AŘG ČR za více než dostatečný certifikát pro vstup na vysokou školu.

Rada AŘG ČR po projednání s řediteli škol, členy AŘG ČR, s učiteli matematiky i vysokoškolskými odborníky dospěla stran didaktického testu z matematiky ve vyšší úrovni obtížnosti v jarním maturitním termínu r. 2012 k následujícím závěrům:

  1. Stanovený časový limit 120 minut byl pro daný test zcela nepostačující. V daném limitu nejsou schopni test plně zvládnout ani mnozí odborníci.
  2. Skladba testu je nesprávná. Test nevhodně začíná problémovou úlohou, celkově je problémových a netradičních úloh pro daný časový limit příliš mnoho.
  3. Celková obtížnost testu byla nad hranicí schopností i těch nejnadanějších žáků, včetně žáků úspěšných v nejvyšších kolech matematické olympiády.
  4. Maturitní zkouška z matematiky v r. 2012 byla pro žáky značně obtížnější než v r. 2011.
  5. Obtížnost úloh byla vyšší i ve srovnání s realizovanými maturitními generálkami a úlohami, které CERMAT zpřístupnil pro přípravu na maturitní zkoušku.
  6. Test obsahoval i některé formální nedostatky (např. nevhodná formulace úkolu v úloze 8, sporně vyznačené úseky a úhly v úloze 21).

Pro napravení stavu není lehké najít vhodné kroky. Snadněji, i když ne o moc a vůbec již ne úplně, je možné napravit chybu pro letošní studenty. AŘG ČR vyzývá CERMAT, aby přistoupil při zpracování výsledků k harmonizaci výsledků tak, aby žáci dosáhli statisticky obdobných výsledků, jakých dosáhli maturanti v r. 2011. AŘG ČR současně upozorňuje na to, že ani důsledná harmonizace nepostihne chyby v řešení, které byly způsobeny narůstajícím stresem žáků daným jak nedostatkem času, tak pocitem vlastní neúspěšnosti v průběhu zkoušky. Přesně tyto pocity popisují naši studenti, kteří jsou mnohdy řešiteli matematických, fyzikálních i chemických olympiád, ti studenti, kteří se poctivě se svými učiteli na maturitní zkoušku připravovali a následně byli konfrontováni s takto neprofesionálně připravenou zkouškou.

To, co napravit nelze, se týká důsledků pro jednotlivé studenty, špičkové absolventy našich gymnázií, kteří jsou již dnes podmínečně přijati na prestižní zahraniční univerzity, a k definitivnímu přijetí jim zbývá jediné – doložit kromě svých ročníkových vysvědčení, v nichž kromě „výborných“ jiné známky většinou nenajdete, i své maturitní vysvědčení… Netřeba však chodit za hranice, podobné požadavky má i mnoho českých vysokých škol či jejich fakult.

AŘG ČR s nedůvěrou sleduje i vystoupení odpovědných pracovníků a jejich vysvětlování důvodů a slibů budoucích kroků. CERMAT dle názoru Rady AŘG ČR výrazně ohrozil projekt nové maturity, protože neprofesionálně připravenou a evidentně chybně odpilotovanou zkouškou z matematiky opět podnítil odpůrce nové maturity a dal jim do rukou další argumenty. Již tak nízká důvěra, jíž se nová maturita mezi veřejností i mnohými učiteli těší, opět poklesla.

AŘG ČR žádá ministra školství, aby učinil takové kroky, které zabrání opakování podobných chyb v příštím roce. 

 

Zpracovali

 

RNDr. Jiří Kuhn, předseda AŘG ČR

RNDr. Zdeněk Papež, člen Rady AŘG ČR

Ke stažení
ikonaAŘG - stanovisko k MZ

Aktuální informace

19.11.2024

Beseda s absolventkou školy proběhne v Městské knihovně Nymburk 28. 11. 2024 od 17.30 hodin.

13.11.2024

Školská rada je opět kompletní.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

09.09.2024

Novinka pro studenty a rodiče

Celý článek

Významní absolventi

Absolvoval v roce 1950.

Narodil se 7. 3. 1931 v Nymburce. Je jedním z nejslavnějších hráčů české basketbalové historie.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Americký Kongres vytvořil department

Americký Kongres rozhodl vytvořit department (ministerstvo) obchodu a práce, aby tak napomohl stabilizaci amerického hospodářství. 

Nejčtenější

25.10.2024

Přinášíme všem rodičům a studentům rozpis lyžařských kurzů v zimní sezóně 2024/2025.

Konkrétní informace k platbám a organizaci kurzů budou včas rozesílat příslušní vedoucí LVVZ.

 

M. Hrstka

celý článek
04.11.2024

První listopadový víkend vyrazilo na 12 učitelů na úklidovou brigádu na chaty RSG.

Počasí přálo a stanovený plán prací byl dodržen v plném rozsahu. Můžeme tedy oznámit, že chaty jsou připravené na zimní provoz a LVVZ!

Děkuji na tomto místě všem účastníkům za pracovní elán a nasazení!

Michal Hrstka – správce chat

Níže uvádíme pro představu přehled prací na chatách.

celý článek
26.10.2024

V neděli 20. října 2024 se studenti ze tříd 7MA, 6XA a 2A sešli v 15 hodin před budovou Gymnázia, aby o půl hodiny později vyrazili na cestu do Londýna. Společně s průvodkyní Klárou a s učiteli angličtiny, p. Královou, p.Hubáčkovou a p. Otradovským, jsme přes Německo a Belgii dojeli do Francie, kde celý autobus najel do vlaku a přepravil nás tunelem do Anglie. 

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.