Francouzský dějepis na Gymnáziu Nymburk
V letošním školním roce začala na Gymnáziu Nymburk výuka dějepisu ve francouzštině. Po čtyřech letech příprav pomocí projektu rozšířené výuky francouzštiny si tak první třída vyzkouší výuku nejazykového předmětu ve francouzském jazyce.
Prvními odvážlivci se stali studenti kvinty A. V rámci hodin dějepisu mají letos poprvé možnost pracovat ve francouzštině. Cílem jejich snažení je používání cizího jazyka jako přirozeného komunikačního prostředku pro další studijní předmět. Tento přístup vychází z metody CLIL, což ve stručnosti znamená integrovanou výuku obsahu do cizího jazyka. Dějepis je vyučován plně v souladu se školním vzdělávacím programem, takže studenti nejsou nijak znevýhodněni oproti svým kolegům absolvujícím „český“ dějepis. Naopak je pro ně určitou přidanou hodnotou, že některá témata jsou probírána ve francouzštině. Nyní se jedná hlavně o témata, která jsou zpracována ve francouzských učebnicích dějepisu. Ty má gymnázium k dispozici díky podpoře francouzské ambasády. Studenti tak již v září probrali ve francouzštině např. vznik zemědělství v pravěku nebo téma času v historii.
Metoda CLIL neznamená striktní oddělení výuky v českém a cizím jazyce. Neznamená ani časté obavy z francouzsky zadávaných písemek nebo zkoušení, kde se nesmí chybovat v gramatice. Učitel může přecházet v hodině z jednoho jazyka do druhého, zařazovat práci s francouzskými texty, analýzy obrázků, pokládat otázky ve francouzštině a přijímat české odpovědi nebo naopak. Žák není hodnocen ze znalostí gramatiky nebo správné výslovnosti, ale očekává se od něj, že bude mít snahu vyjádřit se ke studovaným problémům, dobrat se odpovědí v odbornějším textu nebo ještě lépe - umět si k tomuto textu položit ty správné otázky. Jedná se tedy o postupný proces, na jehož konci by měl být student, který nejen že umí dějepis, ale umí o něm přemýšlet a mluvit ve francouzštině. O tom, jak se nám to daří, budeme průběžně informovat.