Moderní výtvarné směry ve Veletržním paláci v Praze
Zhruba hodinu a půl jsme měli komentovanou prohlídku s průvodkyní na téma moderní výtvarné směry, a potom jsme si mohli v galerii prohlížet sami všechna díla, která nás zaujala. Pro případné zájemce o tuto výstavu bych ráda představila popis a obraz samotný od Kamila Lhotáka. Obraz je portrétem Jindřicha Chalupeckého. Po panu Chalupeckém je pojmenována nejprestižnější cena, kterou může výtvarník získat.
Kamil Lhoták: Jindřich Chalupecký
Kamil Lhoták zachytil legendárního českého kritika a teoretika umění druhé poloviny 20. století. Chalupecký patřil k členům Skupiny 42 a byl autorem jejího programového textu. V duchu skupinové poetiky propojuje Lhoták v portrétu prvky civilní a metafyzické. Portrétovaný, typický městský člověk a nekuřák, je s lehkou ironií a naivismem představen jako výletník, usazený na trávě a obklopený izolovanými předměty - krabičkami od doutníků s výraznými etiketami. Pocitu zastaveného času autor dosahuje rozpojením zobrazení portrétovaného a doprovodných předmětů s terénem. Kombinace naivismu, poetických atributů a jejich věcnosti ukazuje typické kvality Lhotákovy malby. Smysl pro banalitu, věcnost a využití průmyslové typografie dosvědčují, že Lhotákova tvorba se nevyčerpává v romantické představě o počátcích technické doby, ale že už ve čtyřicátých letech obsahuje moderní prvky, blízké pozdějšímu pop-artu.
Díla, která nás nejvíce zaujala:
František Kupka Vanoucí moře
O tyčinkách a pestících
Čáry plochy, Hloubka III
Roman Trabura Modrý prales
Vojtěch Preissig Malba na smirkovém papíru
Antonín Hudeček Moře v měsíční záři
Julius Mařák Šumavský les za bouře
Pavel Brázda Černý astronaut
Velký astronaut
Michael Rittstein Karkulka
Nikola Čemusová 2.A