Bedřich Feuerstein

Bedřich Feuerstein

absolvoval v roce 

15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha

Architekt, scénický výtvarník, malíř a esejista světového rozhledu a mimořádných uměleckých kvalit. Výrazná osobnost české moderní avantgardní architektury a scénografie.

Vyrůstal v rodině ředitele loučenského panství Thurn-Taxistů. V roce 1903 nastoupil do prvního ročníku nově otevřené obecní vyšší reálky v Nymburce, na níž maturoval v roce 1910. Vystudoval architekturu na České technice v Praze u významného architekta, Slovince Josipa Plečnika. V roce 1913 podnikl cestu do Petrohradu s cílem poznat ruský empírový klacismus. V letech 1920-21 navštívil s malířem Josefem Šímou jižní Francii a získal stipendium na Ecole du Louvre v Paříži (1921). V letech 1924-26 pracoval v Paříži u významného architekta Augusta Perreta. Ve Francii se seznámil s Perretovou klasicizující modernou a s purismem geniálního Le Corbusiera. V letech 1926-30 projektoval v Tokiu u význačného amerického architekta českého původu Antonína Raymonda a u Kamekiho Tsuchiury. V roce 1928 navštívil USA, v roce 1930 Čínu, s malířem Adolfem Hoffmeistrem v roce 1931 Sovětský svaz.

Stal se členem výtvarné skupiny Tvrdošijní, Architektonického klubu, Skupiny výtvarných umělců Mánes a Devětsilu, levicové skupiny avantgardních spisovatelů, umělců a architektů soustředěných kolem teoretika Karla Teigeho. Publikoval v revuích Stavba, Stavitel, ReD, Musaion, Volné směry.

Raná architektonická tvorba Bedřicha Feuersteina byla ovlivněna především kubismem a klasicismem. Kubistou se stal již před první světovou válkou. Už pro jeho první kubistické projekty z let 1913-14 byl přitom charakteristická snaha vyhýbat se násilným deformacím a ponechávat tvarům jejich plnost. Zázemí tohoto postoje tvořila Feuersteinova záliba v empírové architektuře. Smysl pro věcnost ho vedl po roce 1918 k puristickým experimentům vrcholícím stavbou krematoria v Nymburce. Nymburská realizace představuje fundamentální dílo českého architektonického purismu, stylu založeného na očištění geometrické podstaty věcí od všech ozdob a dekorací, k jehož inspiračním zdrojům patřil strohý josefínský a empírový klasicismus a železobetonové průmyslové stavby. Objemová skladba krematoria v Nymburce vyrůstá z dynamického půdorysu na způsob tvorby Američana Franka Lloyda Wrighta, výrazné osobnosti světové moderní architektury. Nymburské krematorium představuje samotný závěr vývoje české kubistické architektury.

Malířská tvorba Bedřicha Feuersteina vzcházela z kubistického a puristického tvarového oproštění, neztrácel se však zájem o realitu zobrazovaných scenérií. Navrhoval též obálky pro knihy.

V první polovině dvacátých let, především však po návratu z Japonska na počátku třicátých let, se Bedřich Feuerstein věnoval scénografii, do jejíhož vývoje zasáhl obdobným způsobem jako do architektury. Návrhy pro R.U.R. bratří Čapků a Moliérova Zdravého nemocného (Národní divadlo 1921) využívaly tvarovou a barevnou skladbu takzvaného národního slohu k puristickým scénickým vizím. Výprava Marlowova Eduarda II. (Národní divadlo 1922) kalkulovala s výrazovostí gotických rysů puristického scénického objektu. Scény k Nezvalovým Milencům z kiosku (Stavovské divadlo 1932) a Voskovcově a Werichově hře Osel a stín (Osvobozené divadlo 1933) měly již surrealistický charakter.

K Nymburku a blízkému okolí váže světoobčanka Bedřicha Feuersteina jeho dětství, středoškolská studia, jedna z pouhých dvou architektonických realizací v Čechách, která však představuje zásadní stavbu československé meziválečné architektury, i místo jeho posledního odpočinku.

Realizace: Pomník J. Fleischnera v Jičíně (1922-23), městské krematorium v Nymburce (1922-24, s B. Slámou), Vojenský zeměpisný ústav v Praze (1922-25), divadlo s třemi jevišti na Mezinárodní výstavě dekorativní umění v Paříži (1925, v ateliéru A. Perreta), ústřední budova a rodinné domy firmy The Rising Sun Petroleum v Jokohamě (1926-29), nemocnice sv. Lukáše a sovětské velvyslanectví v Tokiu (1928-30, v ateliéru A. Raymonda a K. Tsuchiury), úprava nakladatelství Aventinum v Praze (1931).

Projekty: soutěž na veřejné budovy v Pardubicích (1913), na Riegrovu mohylu na Kozákově (1914), na krematorium v Pardubicích (1919), na památník odboje v Praze (1923), na věžový dům pro Tananarive (1925), na Kulturní dům v Sendai a obchodní dům Čikatetsu v Tokiu (1929), na sanatorium ve Vyšných Hágách (1932), na pavilón ČSR v Bruselu (1934).

„…Architektura Feuersteinova městského krematoria v Nymburku z let 1922 – 1924 vzešla z téže kubistické tradice čisté geometrické formy jako poválečné práce Josefa Gočára. Obráží se v ní obdobná záliba v empírovém klasicismu. Jejími nejvýraznějšími elementy se staly tytéž obloukové tvary, s jakými pracoval rondokubismus, a byla vytvořena v tomtéž měsíci květnu 1922 jako definitivní plány Gočárovy Legiobanky. V porovnání s Legiobankou však už nymburské krematorium představuje jiný svět. Nová je dynamičnost jeho celkové konfigurace, inspirovaná příkladem Franka Lloyd Wrighta, její zřetelně mašinistický ráz, vyjadřující okouzlení poválečné avantgardy moderní technikou, a čistota jejích bílých hranatých i zaoblených ploch, odpovídající Le Corbusierově definici architektury jako přísné, moudré a velkolepé hry objemů ve slunečním světle. Dědictví kubismu připomínají snad jen dekorace interiérů od Bohumila Slámy a pak hofmanovské reliéfní kříže v půlválcových čelech tamburu nad obřadní síní. Takové půlválcové objemy, objevující se i na jiných místech krematoria v sousedství hranolů a kulatých sloupů, užívali kdysi architekti Velké francouzské revoluce a berlínského empíru jako znaky monumentality …“

Rostislav Švácha, Lomené, hranaté a obloukové tvary. Česká kubistická architektura 1911-1923, Praha 2000.

Aktuální informace

11.02.2020

Zveřejňujeme nabídku volitelných předmětů pro vyšší gymnázium na příští školní rok.

Celý článek
15.10.2019

Vážení rodiče,

od 15. 10. 2019 jsme zrušili transparentnost účtu č. 2301003669/2010 u FIO Banky a přístup k náhledu již tak není možný. Důvodem je aktuální výklad pravidel GDPR. Platby však budou i nadále probíhat v nezměněné podobě a na stejný účet!.

Celý článek

Významní absolventi

Jiří Teper

Absolvoval v roce 1973.

Narodil se 14. 7. 1954 v Nymburce. Již v průběhu středoškolských studií začíná s pokusy o literární tvorbu.

Anketa

 
Jak jste spokojeni s rozvrhem?
Paráda! 8 %
Vcelku dobré 23 %
Nic moc... 15 %
Hrůza! 55 %
Celkový počet hlasů: 452
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Výstava nezávislých

20. březen 1903

Na výstavě Nezávislých v Paříži byla mj. vystavena i díla Henryho Matisse, Andrého Deraina, Maurice de Vlamincka aj. 

Nejčtenější

04.02.2020

Alumni beseda s herečkou Růženou Merunkovou, která byla původně plánována na 5. února 2020, kdy z ní sešlo, se uskuteční v náhradním termínu ve středu 25. března 2020 od 18 hodin. Věříme, že si na ni všichni zájemci najdou ve svých diářích čas a dorazí i s připravenými dotazy.

celý článek
07.02.2020

Tak jako mnoho tříd před námi jsme se i my vydali na náš další lyžařský kurz. Žáci 5QB a 3TA měli sice oficiální odjezd v pátek 31. ledna, ale několik z nás se „uráčilo“ dostavit až o den dva později. Prvních několik dnů připomínalo spíše začátek jara se silnou oblevou, když nám sníh tál pod nohama a všudypřítomné bláto také nebralo na vědomí, že už máme únor. 

celý článek
 
Sókratés: Kdo chce pohnout světem, musí se nejdříve pohnout sám.