Bedřich Feuerstein

Bedřich Feuerstein

absolvoval v roce 

15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha

Architekt, scénický výtvarník, malíř a esejista světového rozhledu a mimořádných uměleckých kvalit. Výrazná osobnost české moderní avantgardní architektury a scénografie.

Vyrůstal v rodině ředitele loučenského panství Thurn-Taxistů. V roce 1903 nastoupil do prvního ročníku nově otevřené obecní vyšší reálky v Nymburce, na níž maturoval v roce 1910. Vystudoval architekturu na České technice v Praze u významného architekta, Slovince Josipa Plečnika. V roce 1913 podnikl cestu do Petrohradu s cílem poznat ruský empírový klacismus. V letech 1920-21 navštívil s malířem Josefem Šímou jižní Francii a získal stipendium na Ecole du Louvre v Paříži (1921). V letech 1924-26 pracoval v Paříži u významného architekta Augusta Perreta. Ve Francii se seznámil s Perretovou klasicizující modernou a s purismem geniálního Le Corbusiera. V letech 1926-30 projektoval v Tokiu u význačného amerického architekta českého původu Antonína Raymonda a u Kamekiho Tsuchiury. V roce 1928 navštívil USA, v roce 1930 Čínu, s malířem Adolfem Hoffmeistrem v roce 1931 Sovětský svaz.

Stal se členem výtvarné skupiny Tvrdošijní, Architektonického klubu, Skupiny výtvarných umělců Mánes a Devětsilu, levicové skupiny avantgardních spisovatelů, umělců a architektů soustředěných kolem teoretika Karla Teigeho. Publikoval v revuích Stavba, Stavitel, ReD, Musaion, Volné směry.

Raná architektonická tvorba Bedřicha Feuersteina byla ovlivněna především kubismem a klasicismem. Kubistou se stal již před první světovou válkou. Už pro jeho první kubistické projekty z let 1913-14 byl přitom charakteristická snaha vyhýbat se násilným deformacím a ponechávat tvarům jejich plnost. Zázemí tohoto postoje tvořila Feuersteinova záliba v empírové architektuře. Smysl pro věcnost ho vedl po roce 1918 k puristickým experimentům vrcholícím stavbou krematoria v Nymburce. Nymburská realizace představuje fundamentální dílo českého architektonického purismu, stylu založeného na očištění geometrické podstaty věcí od všech ozdob a dekorací, k jehož inspiračním zdrojům patřil strohý josefínský a empírový klasicismus a železobetonové průmyslové stavby. Objemová skladba krematoria v Nymburce vyrůstá z dynamického půdorysu na způsob tvorby Američana Franka Lloyda Wrighta, výrazné osobnosti světové moderní architektury. Nymburské krematorium představuje samotný závěr vývoje české kubistické architektury.

Malířská tvorba Bedřicha Feuersteina vzcházela z kubistického a puristického tvarového oproštění, neztrácel se však zájem o realitu zobrazovaných scenérií. Navrhoval též obálky pro knihy.

V první polovině dvacátých let, především však po návratu z Japonska na počátku třicátých let, se Bedřich Feuerstein věnoval scénografii, do jejíhož vývoje zasáhl obdobným způsobem jako do architektury. Návrhy pro R.U.R. bratří Čapků a Moliérova Zdravého nemocného (Národní divadlo 1921) využívaly tvarovou a barevnou skladbu takzvaného národního slohu k puristickým scénickým vizím. Výprava Marlowova Eduarda II. (Národní divadlo 1922) kalkulovala s výrazovostí gotických rysů puristického scénického objektu. Scény k Nezvalovým Milencům z kiosku (Stavovské divadlo 1932) a Voskovcově a Werichově hře Osel a stín (Osvobozené divadlo 1933) měly již surrealistický charakter.

K Nymburku a blízkému okolí váže světoobčanka Bedřicha Feuersteina jeho dětství, středoškolská studia, jedna z pouhých dvou architektonických realizací v Čechách, která však představuje zásadní stavbu československé meziválečné architektury, i místo jeho posledního odpočinku.

Realizace: Pomník J. Fleischnera v Jičíně (1922-23), městské krematorium v Nymburce (1922-24, s B. Slámou), Vojenský zeměpisný ústav v Praze (1922-25), divadlo s třemi jevišti na Mezinárodní výstavě dekorativní umění v Paříži (1925, v ateliéru A. Perreta), ústřední budova a rodinné domy firmy The Rising Sun Petroleum v Jokohamě (1926-29), nemocnice sv. Lukáše a sovětské velvyslanectví v Tokiu (1928-30, v ateliéru A. Raymonda a K. Tsuchiury), úprava nakladatelství Aventinum v Praze (1931).

Projekty: soutěž na veřejné budovy v Pardubicích (1913), na Riegrovu mohylu na Kozákově (1914), na krematorium v Pardubicích (1919), na památník odboje v Praze (1923), na věžový dům pro Tananarive (1925), na Kulturní dům v Sendai a obchodní dům Čikatetsu v Tokiu (1929), na sanatorium ve Vyšných Hágách (1932), na pavilón ČSR v Bruselu (1934).

„…Architektura Feuersteinova městského krematoria v Nymburku z let 1922 – 1924 vzešla z téže kubistické tradice čisté geometrické formy jako poválečné práce Josefa Gočára. Obráží se v ní obdobná záliba v empírovém klasicismu. Jejími nejvýraznějšími elementy se staly tytéž obloukové tvary, s jakými pracoval rondokubismus, a byla vytvořena v tomtéž měsíci květnu 1922 jako definitivní plány Gočárovy Legiobanky. V porovnání s Legiobankou však už nymburské krematorium představuje jiný svět. Nová je dynamičnost jeho celkové konfigurace, inspirovaná příkladem Franka Lloyd Wrighta, její zřetelně mašinistický ráz, vyjadřující okouzlení poválečné avantgardy moderní technikou, a čistota jejích bílých hranatých i zaoblených ploch, odpovídající Le Corbusierově definici architektury jako přísné, moudré a velkolepé hry objemů ve slunečním světle. Dědictví kubismu připomínají snad jen dekorace interiérů od Bohumila Slámy a pak hofmanovské reliéfní kříže v půlválcových čelech tamburu nad obřadní síní. Takové půlválcové objemy, objevující se i na jiných místech krematoria v sousedství hranolů a kulatých sloupů, užívali kdysi architekti Velké francouzské revoluce a berlínského empíru jako znaky monumentality …“

Rostislav Švácha, Lomené, hranaté a obloukové tvary. Česká kubistická architektura 1911-1923, Praha 2000.

Aktuální informace

23.03.2020

V důsledku posunutí věkové hranice pro poskytování ošetřovného na 13 let, zveřejňujeme formulář této žádosti.

Celý článek
20.03.2020

Na webových stránkách je učitelům i žákům od pátku 20. 3. viditelný nový upravený rozvrh pro příští týden. 

Celý článek
13.03.2020

Zkoušky jsou do odvolání zrušeny. Ve spolupráci s krajským úřadem budou po zrušení mimořádného opatření stanoveny nové termíny.

11.03.2020

Škola je během dne přístupná pouze zaměstnancům školy. Večerní provoz v tělocvičnách je do odvolání přerušen.

11.03.2020

během trvání mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR se školní soutěže nekonají

Celý článek

Významní absolventi

Ing. Jan Eisner

Ing. Jan Eisner (11. 4. 1911-23. 7. 1943), komunista, interbrigadista ve španělské občanské válce, popravený v Osvětimi, maturoval v roce 1929.

Anketa

 
Jak jste spokojeni s rozvrhem?
Paráda! 8 %
Vcelku dobré 21 %
Nic moc... 15 %
Hrůza! 55 %
Celkový počet hlasů: 492
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Bezdrátová telegrafie

27. květen 1903

AEG a Siemens založily Společnost pro bezdrátovou telegrafii.

Nejčtenější

05.03.2020

Letošní školní přehlídka Středoškolské odborné činnosti představí 40 prací našich studentů a bude se konat v úterý 10. března 2020. Protože někteří sočkaři v tento den nemohou být ve škole, budou své práce obhajovat už v předtermínu v pátek 6. března 2020 5. a 6. vyučovací hodinu v učebně č. 7. Které obory a práce byly do předtermínu zařazeny?

celý článek
08.03.2020

Oficiální termín letošní školní přehlídky Středoškolské odborné činnosti na naší škole připadl na úterý 10. března 2020. Více než 30 studentských prací z téměř všech soutěžních oborů SOČ se představí ve dvou učebnách před hodnotící komisí složenou z členů profesorského sboru. Náročný celodenní program bude zahájen v 8.00 hodin v učebně č. 77 projevy pozvaných hostů zastupujících Město Nymburk i Krajský úřad Středočeského kraje.

celý článek
11.03.2020

V úterý 10. března, tj. poslední den před vyhlášením povinné karantény na všech školách, probíhala téměř celý den ve dvou učebnách letošní Školní přehlídka 42. ročníku STŘEDOŠKOLSKÉ ODBORNÉ ČINNOSTI. Již proběhla i videoobhajoba Terezy Ševčíkové v náhradním termínu kvůli její nemoci v minulém týdnu. A její práce také postupuje! V tomto článku přinášíme souhrnné výsledky ŠK SOČ 2020.

celý článek
 
Sókratés: Kdo chce pohnout světem, musí se nejdříve pohnout sám.