Úkoly v oblasti výchovného poradenství zajišťuje výchovná poradkyně Mgr. Marie Stojarová.

Mgr. Marie Stojarová, výchovná poradkyně a školní metodička prevence

Absolventka specializačního studia výchovného poradenství pro střední školy I a II na Filosofické fakultě UK v Praze zakončeného v roce 2005. Absolventka vzdělávacího programu Studium k výkonu specializovaných činností – prevence sociálně patologických jevů ukončeného v květnu 2008. Absolventka kurzu Rozšíření kompetencí výchovného poradce bez speciálně pedagogického vzdělání v oblasti péče o žáky se zdravotním postižením zakončeného v květnu 2011.

Úkoly v oblasti výchovného poradenství a primární prevence stanovené ředitelem školy:

  • Vedení a aktualizace dokumentace výchovného poradce a školního metodika prevence, sestavení plánu práce výchovného poradce, školního metodika prevence a jejich evaluace
  • Mapování a evidence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s výchovnými a výukovými potížemi, účast na jednáních výchovných komisí
  • Vypracování individuálně vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáku mimořádně nadaných a jejich aktualizace
  • Informační servis na Dnech otevřených dveří a burzách škol
  • Aktualizace nástěnek výchovného poradenství a primární prevence, distribuce informačních letáků, správa odborné knihovny a videotéky
  • Účast na seminářích k výchovnému poradenství a primární prevenci
  • Zajištění charitativních akcí Červená stužka a Labestra
  • Aktualizace informačního servisu výchovného poradenství a primární prevence na webových stránkách školy a PC sborovně
  • Aktualizace Krizového plánu školy
  • Aktualizace Minimálního preventivního programu, aktivní podíl na jeho realizaci, zajišťování a koordinace akcí primární prevence pro žáky a jejich zákonné zástupce i pedagogy, evaluace Minimálního preventivního programu
  • Správa schránky důvěry
  • Sociometrická šetření třídních kolektivů, intervence v problémových třídách, práce s třídními kolektivy i jednotlivci
  • Práce na projektech primární prevence
  • Spolupráce s vedením školy, výchovnou poradkyní, třídními učiteli a ostatními vyučujícími, zákonnými zástupci žáků a dalšími institucemi.

 

Popis činnosti výchovného poradenství

Jednou z důležitých oblastí výchovného poradenství na gymnáziu je program péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (jedná se o žáky se zdravotním postižením, žáky s vývojovými poruchami učení a chování, žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, zejména žáky cizince) a nadané žáky. Cílem tohoto programu je usnadnit handicapovaným žákům přechod ze základní školy na gymnázium, pomoci jim s bezproblémovým začleněním do třídních kolektivů a zvládáním náročného učiva, zdárné ukončení studia státní maturitní zkouškou, individuální pomoc nadaným žákům při přípravě na reprezentaci školy v různých vědomostních, odborných, sportovních či jiných soutěžích. Většina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělává podle individuálních vzdělávacích plánů.

Výchovná poradkyně vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základě dotazníkového šetření na začátku školního roku, v průběhu školního roku pak ve spolupráci s vyučujícími a zákonnými zástupci žáků. Koordinuje spolupráci zákonných zástupců těchto žáků s vyučujícími a pracovníky pedagogicko-psychologické poradny Středočeského kraje, speciálních pedagogických center a středisek výchovné péče. Vypracovává souhrnný seznam žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vede jejich dokumentaci, kterou aktualizuje podle potřeb žáka či školy.

 

Primární prevence

Další neméně důležitou složkou výchovného poradenství na gymnáziu je program primární prevence. Jedná se o Minimální preventivní program Gymnázia Nymburk, jehož hlavním cílem je předcházení rizikovému chování žáků a zajištění optimálního sociálního klimatu ve škole. Výchovná poradkyně a školní metodička prevence spolupracuje nejen s třídními učiteli na monitorování problémového chování žáků, ale i na řešení jejich studijních či osobních problémů. Výchovná poradkyně zajišťuje odbornou pomoc žákům a jejich zákonným zástupcům. Významnou roli v práci výchovné poradkyně sehrává i schránka důvěry. Podle závažnosti jevů probíhala jednání s výchovnou poradkyní nebo jednání výchovné komise ve spolupráci s třídním učitelem, ředitelem školy, zákonnými zástupci žáka a dalšími přizvanými institucemi, a to v souladu s Krizovým plánem Gymnázia Nymburk, který je nedílnou součástí Minimálního preventivního programu. Veškerou dokumentaci žáků s problémovým chováním eviduje výchovná poradkyně. Minimální preventivní program nabízí bohatou škálu aktivit zaměřených na specifickou primární prevenci (besedy, komponované pořady, přednášky), ale i řadu volnočasových aktivit (Klub mladého diváka, školní filmový klub Jeden svět na školách, dálkový pochod Meridián, nekuřácké maturitní plesy, atd.) a zážitkové aktivity na adaptačních, mediálních, ekologických, sportovních kurzech a dalších akcích pořádaných školou.

Práci s rodičovskou veřejností usnadňuje Generální dohoda uzavřená mezi školou a zákonnými zástupci nezletilých žáků.

Významnou součástí práce výchovné poradkyně je pomoc třídním učitelům v diagnostice třídních kolektivů i jednotlivých žáků, intervence v problémových třídních kolektivech, práce s jednotlivci, rodičovskou veřejností, poradenská a konzultační činnost, metodická pomoc kolegům, získávání finančních prostředků na realizaci akcí primární prevence z Rodičovského sdružení Gymnázia Nymburk nebo formou projektů z fondů Krajského úřadu Středočeského kraje, správa knihovny a videotéky, samostudium a studium v rámci DVPP. Spolupracuje se žáky vyššího gymnázia při zajišťování programů specifické primární prevence na adaptačních a mediálních kurzech.

 

Spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou Středočeského kraje, speciálně pedagogickými centry a středisky výchovné péče

Gymnázium Nymburk řadu let spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou Středočeského kraje v Nymburce. Pedagogicko-psychologická poradna zajišťuje pro výchovné poradce a školní metodiky prevence pracovní setkání, odborné přednášky, besedy, sociometrická a diagnostická šetření třídních kolektivů i jednotlivců, odborné zprávy ze speciálně pedagogického a psychologického vyšetření žáků a podklady pro individuální vzdělávací plány žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, stanovení podmínek u státní maturitní zkoušky, konzultace pro žáky, učitele i širokou rodičovskou veřejnost, informační servis v otázkách výchovného poradenství a profesní orientace žáků, kontakty s dalšími mimoškolními institucemi, elektronicky zprostředkovává informace z Krajského úřadu Středočeského kraje atd.

Škola v případě potřeby spolupracuje i se speciálně pedagogickými centry, které zajišťují konzultace a odborné posudky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, a středisky výchovné péče.

 

Spolupráce s rodiči, lékaři, sociálními pracovníky, policií

Výchovné poradkyně spolupracují se zákonnými zástupci žáků na různých úrovních. Např. na schůzkách Rodičovského sdružení Gymnázia Nymburk informují o hlavních cílech výchovného a kariérního poradenství i cílech primární prevence na škole, dle potřeby se účastní pracovních jednání se zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se studijními, výchovnými či osobními problémy v průběhu celého školního roku, jsou přítomny výchovných komisí, poskytují individuální konzultace v oblasti výchovného a kariérního poradenství, podílejí se na organizaci Dnů otevřených dveří ve škole a burze škol, zprostředkovávají kontakty na odborníky. Dále spolupracují s níže uvedenými odborníky a institucemi:

Střediska výchovné péče v Kolíně a Mladé Boleslavi zajišťují konzultace pro pedagogy i zákonné zástupce žáků s poruchami chování a závažnými výchovnými problémy, šetření žáků a jejich terapii.

Krajský úřad Středočeského kraje zajišťuje DVPP, poskytuje neinvestiční dotace na granty ze státního rozpočtu České republiky atd.

Pracovníci OSPOD se účastní výchovných komisí ve škole, poskytují konzultace, požadují korespondenci o jednotlivých žácích školy za různými účely.

Úřad práce zajišťuje besedy pro žáky a jejich zákonné zástupce, spolupracuje s výchovnou poradkyní v oblasti kariérního poradenství, zprostředkovává informace apod.

Žáci školy absolvují exkurzi do K-centra v Nymburce. K-centrum nabízí škole širokou nabídku programů primární prevence.

Výchovné poradkyně spolupracují s Policií ČR i městskou policií při řešení výchovných problémů žáků, v oblasti primární prevenci zajišťují besedy pro žáky, soutěže, exkurze do věznice apod.

Pracovníci Státní prokuratury, Okresního soudu v Nymburce zajišťují besedy pro žáky, pro žáky společensko-vědního semináře se uskutečňuje návštěva soudního líčení.

Výchovné poradkyně rovněž spolupracují s odborníky z řad lékařů, pediatrů, psychiatrů, klinických psychologů a logopedů, poskytují jejich kontaktní adresy problémovým žákům.

Výchovné poradkyně organizačně zajišťují charitativní akce (Červená stužka, Labestra) ve spolupráci se Společností pro plánování rodiny a sexuální výchovu v Praze.

Významní absolventi

Bedřich Feuerstein

absolvoval v roce 

15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha

Architekt, scénický výtvarník, malíř a esejista světového rozhledu a mimořádných uměleckých kvalit. Výrazná osobnost české moderní avantgardní architektury a scénografie.

Anketa

 
Evropou hýbe snaha středoškoláků přimět politiky ke změně přístupu k ochraně životního prostředí.
Podporuji a rozumím 67 %
Není to věc dětí 4 %
Je to jen gesto a stávka s demonstracemi nic nepřinesou 25 %
Nic o tom nevím 4 %
Celkový počet hlasů: 279
Archiv anket

Svět v roce založení školy

James Joyce

2. únor 1903

Irský spisovatel James Joyce (1882-1941) opustil ve dvaceti letech své domovské město Dublin a odešel do Paříže. Jeho hlavním problémem byl nedostatek peněz.

Nejčtenější

11.06.2019

Už potřetí za sebou ožívá v těchto dnech nymburském náměstí plážovým volejbalem. V prostoru před restaurací Biograf se opět objevilo hřiště na beachvolejbal, na kterém se budou od čtvrtkem 6. 6. do úterý 11. 6. pohybovat malí, velcí, zkušení, začínající, ale především nadšení volejbalisté.

celý článek
01.06.2019

Žáci kvarty B absolvovali ekologický kurz v Krásensku.

První den nás čekaly seznamovací hry s lektory a program se zvířaty. Mohli jsme si podržet gekončíka či chameleona...

 

celý článek
07.06.2019

Tropické teploty, terénní exkurze, desítky nachozených kilometrů, výzkumy a poznávání fauny i flóry..  Ale i zábava a utužování kamarádství. I tak by se dal ve stručnosti popsat týden ekologické výchovy studentů BiS třetího ročníku VG.

Pod vedením profesorů Tomáše Barančíka a Michala Hrstky, se na 35 studentů snažilo aplikovat teoretické vědomosti v praxi. Během prvního červnového týdne se každý den vydávali na nové lokality.

celý článek
 
J. W. Goethe: Nestačí vědět. Nestačí chtít. Je třeba konat.