Úkoly v oblasti výchovného poradenství zajišťuje výchovná poradkyně Mgr. Marie Stojarová.

Mgr. Marie Stojarová, výchovná poradkyně a školní metodička prevence

Absolventka specializačního studia výchovného poradenství pro střední školy I a II na Filosofické fakultě UK v Praze zakončeného v roce 2005. Absolventka vzdělávacího programu Studium k výkonu specializovaných činností – prevence sociálně patologických jevů ukončeného v květnu 2008. Absolventka kurzu Rozšíření kompetencí výchovného poradce bez speciálně pedagogického vzdělání v oblasti péče o žáky se zdravotním postižením zakončeného v květnu 2011.

Úkoly v oblasti výchovného poradenství a primární prevence stanovené ředitelem školy:

  • Vedení a aktualizace dokumentace výchovného poradce a školního metodika prevence, sestavení plánu práce výchovného poradce, školního metodika prevence a jejich evaluace
  • Mapování a evidence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, s výchovnými a výukovými potížemi, účast na jednáních výchovných komisí
  • Vypracování individuálně vzdělávacích plánů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáku mimořádně nadaných a jejich aktualizace
  • Informační servis na Dnech otevřených dveří a burzách škol
  • Aktualizace nástěnek výchovného poradenství a primární prevence, distribuce informačních letáků, správa odborné knihovny a videotéky
  • Účast na seminářích k výchovnému poradenství a primární prevenci
  • Zajištění charitativních akcí Červená stužka a Labestra
  • Aktualizace informačního servisu výchovného poradenství a primární prevence na webových stránkách školy a PC sborovně
  • Aktualizace Krizového plánu školy
  • Aktualizace Minimálního preventivního programu, aktivní podíl na jeho realizaci, zajišťování a koordinace akcí primární prevence pro žáky a jejich zákonné zástupce i pedagogy, evaluace Minimálního preventivního programu
  • Správa schránky důvěry
  • Sociometrická šetření třídních kolektivů, intervence v problémových třídách, práce s třídními kolektivy i jednotlivci
  • Práce na projektech primární prevence
  • Spolupráce s vedením školy, výchovnou poradkyní, třídními učiteli a ostatními vyučujícími, zákonnými zástupci žáků a dalšími institucemi.

 

Popis činnosti výchovného poradenství

Jednou z důležitých oblastí výchovného poradenství na gymnáziu je program péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (jedná se o žáky se zdravotním postižením, žáky s vývojovými poruchami učení a chování, žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, zejména žáky cizince) a nadané žáky. Cílem tohoto programu je usnadnit handicapovaným žákům přechod ze základní školy na gymnázium, pomoci jim s bezproblémovým začleněním do třídních kolektivů a zvládáním náročného učiva, zdárné ukončení studia státní maturitní zkouškou, individuální pomoc nadaným žákům při přípravě na reprezentaci školy v různých vědomostních, odborných, sportovních či jiných soutěžích. Většina žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se vzdělává podle individuálních vzdělávacích plánů.

Výchovná poradkyně vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základě dotazníkového šetření na začátku školního roku, v průběhu školního roku pak ve spolupráci s vyučujícími a zákonnými zástupci žáků. Koordinuje spolupráci zákonných zástupců těchto žáků s vyučujícími a pracovníky pedagogicko-psychologické poradny Středočeského kraje, speciálních pedagogických center a středisek výchovné péče. Vypracovává souhrnný seznam žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, vede jejich dokumentaci, kterou aktualizuje podle potřeb žáka či školy.

 

Primární prevence

Další neméně důležitou složkou výchovného poradenství na gymnáziu je program primární prevence. Jedná se o Minimální preventivní program Gymnázia Nymburk, jehož hlavním cílem je předcházení rizikovému chování žáků a zajištění optimálního sociálního klimatu ve škole. Výchovná poradkyně a školní metodička prevence spolupracuje nejen s třídními učiteli na monitorování problémového chování žáků, ale i na řešení jejich studijních či osobních problémů. Výchovná poradkyně zajišťuje odbornou pomoc žákům a jejich zákonným zástupcům. Významnou roli v práci výchovné poradkyně sehrává i schránka důvěry. Podle závažnosti jevů probíhala jednání s výchovnou poradkyní nebo jednání výchovné komise ve spolupráci s třídním učitelem, ředitelem školy, zákonnými zástupci žáka a dalšími přizvanými institucemi, a to v souladu s Krizovým plánem Gymnázia Nymburk, který je nedílnou součástí Minimálního preventivního programu. Veškerou dokumentaci žáků s problémovým chováním eviduje výchovná poradkyně. Minimální preventivní program nabízí bohatou škálu aktivit zaměřených na specifickou primární prevenci (besedy, komponované pořady, přednášky), ale i řadu volnočasových aktivit (Klub mladého diváka, školní filmový klub Jeden svět na školách, dálkový pochod Meridián, nekuřácké maturitní plesy, atd.) a zážitkové aktivity na adaptačních, mediálních, ekologických, sportovních kurzech a dalších akcích pořádaných školou.

Práci s rodičovskou veřejností usnadňuje Generální dohoda uzavřená mezi školou a zákonnými zástupci nezletilých žáků.

Významnou součástí práce výchovné poradkyně je pomoc třídním učitelům v diagnostice třídních kolektivů i jednotlivých žáků, intervence v problémových třídních kolektivech, práce s jednotlivci, rodičovskou veřejností, poradenská a konzultační činnost, metodická pomoc kolegům, získávání finančních prostředků na realizaci akcí primární prevence z Rodičovského sdružení Gymnázia Nymburk nebo formou projektů z fondů Krajského úřadu Středočeského kraje, správa knihovny a videotéky, samostudium a studium v rámci DVPP. Spolupracuje se žáky vyššího gymnázia při zajišťování programů specifické primární prevence na adaptačních a mediálních kurzech.

 

Spolupráce s Pedagogicko-psychologickou poradnou Středočeského kraje, speciálně pedagogickými centry a středisky výchovné péče

Gymnázium Nymburk řadu let spolupracuje s Pedagogicko-psychologickou poradnou Středočeského kraje v Nymburce. Pedagogicko-psychologická poradna zajišťuje pro výchovné poradce a školní metodiky prevence pracovní setkání, odborné přednášky, besedy, sociometrická a diagnostická šetření třídních kolektivů i jednotlivců, odborné zprávy ze speciálně pedagogického a psychologického vyšetření žáků a podklady pro individuální vzdělávací plány žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, stanovení podmínek u státní maturitní zkoušky, konzultace pro žáky, učitele i širokou rodičovskou veřejnost, informační servis v otázkách výchovného poradenství a profesní orientace žáků, kontakty s dalšími mimoškolními institucemi, elektronicky zprostředkovává informace z Krajského úřadu Středočeského kraje atd.

Škola v případě potřeby spolupracuje i se speciálně pedagogickými centry, které zajišťují konzultace a odborné posudky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, a středisky výchovné péče.

 

Spolupráce s rodiči, lékaři, sociálními pracovníky, policií

Výchovné poradkyně spolupracují se zákonnými zástupci žáků na různých úrovních. Např. na schůzkách Rodičovského sdružení Gymnázia Nymburk informují o hlavních cílech výchovného a kariérního poradenství i cílech primární prevence na škole, dle potřeby se účastní pracovních jednání se zákonnými zástupci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, žáků se studijními, výchovnými či osobními problémy v průběhu celého školního roku, jsou přítomny výchovných komisí, poskytují individuální konzultace v oblasti výchovného a kariérního poradenství, podílejí se na organizaci Dnů otevřených dveří ve škole a burze škol, zprostředkovávají kontakty na odborníky. Dále spolupracují s níže uvedenými odborníky a institucemi:

Střediska výchovné péče v Kolíně a Mladé Boleslavi zajišťují konzultace pro pedagogy i zákonné zástupce žáků s poruchami chování a závažnými výchovnými problémy, šetření žáků a jejich terapii.

Krajský úřad Středočeského kraje zajišťuje DVPP, poskytuje neinvestiční dotace na granty ze státního rozpočtu České republiky atd.

Pracovníci OSPOD se účastní výchovných komisí ve škole, poskytují konzultace, požadují korespondenci o jednotlivých žácích školy za různými účely.

Úřad práce zajišťuje besedy pro žáky a jejich zákonné zástupce, spolupracuje s výchovnou poradkyní v oblasti kariérního poradenství, zprostředkovává informace apod.

Žáci školy absolvují exkurzi do K-centra v Nymburce. K-centrum nabízí škole širokou nabídku programů primární prevence.

Výchovné poradkyně spolupracují s Policií ČR i městskou policií při řešení výchovných problémů žáků, v oblasti primární prevenci zajišťují besedy pro žáky, soutěže, exkurze do věznice apod.

Pracovníci Státní prokuratury, Okresního soudu v Nymburce zajišťují besedy pro žáky, pro žáky společensko-vědního semináře se uskutečňuje návštěva soudního líčení.

Výchovné poradkyně rovněž spolupracují s odborníky z řad lékařů, pediatrů, psychiatrů, klinických psychologů a logopedů, poskytují jejich kontaktní adresy problémovým žákům.

Výchovné poradkyně organizačně zajišťují charitativní akce (Červená stužka, Labestra) ve spolupráci se Společností pro plánování rodiny a sexuální výchovu v Praze.

Aktuální informace

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

Absolvoval v roce 1951.

Narozen 1. 1. 1933. Vystudoval České vysoké učení technické v Praze (Elektrotechnickou fakultu) a v roce 1956 nastoupil do Astronomického ústavu ČSAV v Ondřejově,

Anketa

 
Motto školního roku 2023-24
Arnošt Lustig 6 %
Tony Wagner 24 %
William Blake 9 %
Oscar Wilde 49 %
Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Venezuelská krize

8. únor 1903

Ve Washingtonu skončila konference věnovaná venezuelské krizi. 

Nejčtenější

21.03.2024

Jaké je to být debatním rozhodčím? To si vyzkoušeli členové našeho debatního klubu na krajském kole Debatiády v Děčíně. Pro některé z nich to byla první příležitost rozhodovat soutěžní debaty naostro.

celý článek
26.03.2024

Nymburští debatéři Luisa Anna Hofmanová (7MA), Sofie Fukalová (7MA), Tadeáš Brablc (8OB) a trenér Matěj Piller se poslední víkend před Velikonocemi vydali do České Třebové, kde se zúčastnili posledního turnaje Debatní ligy v této sezóně. Akce se uskutečnila v prostorech Střední školy technické a dopravní Gustava Habrmana.

 

celý článek
13.04.2024

Ve středu 10. dubna jsme ve složení Honza Kopeček (6XB), Anna Hířová, Štěpán Soulek a Mikuláš Vodenka (5QB) brzy ráno vyrazili do Prahy na VŠCHT na krajské kolo chemické olympiády kategorie C.

celý článek
 
Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.