Seminář Praha - Bergen-Belsen aneb Je to naše odpovědnost připomínat si jejich osud

Seminář Praha - Bergen-Belsen aneb Je to naše odpovědnost připomínat si jejich osud

Anne Franková a tisíce dalších. Navštívily jsme místo, kde se osud jednoho z nejznámějších příběhů světa uzavřel, stejně jako nespočet dalších. Tábor Bergen-Belsen byl po válce vypálen, přesto tu člověk slyší ozvěny minulosti. Jak se dá učit o hrůzách, které lehly popelem?

„Je to naše odpovědnost připomínat si jejich osud.“ Josef Rosensaft

Ve dnech 13.–15. března 2025 jsme se jako čtyři členky Klubu moderní historie a zástupkyně AFYN (Anne Frank Youth Network) zúčastnily třídenního programu pořádaného Institutem Terezínské iniciativy. Jeho hlavní náplní byla exkurze do bývalého nacistického koncentračního tábora Bergen-Belsen.

Náš program začal v Praze, kde jsme se ubytovaly v hotelu Baroko a seznámily se s dalšími účastníky. Na samotný úvod za námi přijel britský velvyslanec Matt Field, který celý seminář zahájil. Večer jsme si představili několik základních informací o táboře. V pátek brzy ráno jsme se autobusem vydali na dlouhou cestu do Německa.

Koncentrační tábor Bergen-Belsen byl původně založen jako tábor pro válečné zajatce, ale v roce 1943 jej nacisté přeměnili na koncentrační tábor. Některé vězně zde drželi s úmyslem je vyměnit za německé zajatce, avšak nakonec bylo propuštěno jen přibližně 2500 osob. Dne 15. dubna 1945 tábor osvobodila britská armáda, která zde nalezla 55 000–60 000 přeživších vězňů v katastrofálním zdravotním stavu. Tragédií však bylo, že i po osvobození zde dalších 14 000 lidí podlehlo skvrnitému tyfu, který se v táboře rozšířil.

Mezi oběti Bergen-Belsenu patřily i sestry Anne a Margot Frankovy. Anne Franková, jejíž deník se stal jedním z nejznámějších svědectví o holocaustu, byla spolu se svou rodinou v roce 1944 odhalena v Amsterodamu a deportována do Osvětimi. Odtud byly Anne a její sestra Margot převezeny do Bergen-Belsen, kde strávily poslední měsíce svého života. Odhaduje se, že obě dívky zemřely na tyfus v únoru nebo březnu 1945, jen několik týdnů před osvobozením tábora.

Program v táboře probíhal v angličtině a zaměřoval se na hlubší pochopení historie i na způsoby, jak téma holocaustu vyučovat ve školách.

Po diskuzi jsme se vydali na samotnou prohlídku. Tábor byl po válce spálen, a tak dnes na jeho místě stojí pouze památníky a informační tabule. Tábor byl spálen na popel z hygienických důvodů a také jako symbolické gesto britské armády, která ho osvobodila. Přesto místo působilo velmi silně a vyvolávalo hluboké emoce.

Večer jsme se přesunuli do hotelu, kde jsme společně povečeřeli a sdíleli své dojmy z celého dne. Následujícího rána jsme se vrátili do tábora, kde jsme si prošli výstavu, která detailně popisovala historii místa i osudy jednotlivých vězňů. Oproti většině expozic v Česku se tato zaměřovala nejen na oběti, ale i na takzvané „bystanders“ (příhlížející). Po dalších vzdělávacích aktivitách jsme se zúčastnili pietního aktu a uctili památku obětí. Dostalo se nám cti pronést krátkou řeč.

"Kromě přírody Anne také milovala psaní, snažila se odpoutat od strašné reality a utéct před ní i touto cestou. O tom píše i v úryvcích svého deníku:

 - Už dávno víš, že moje nejmilejší přání je stát se novinářkou a později slavnou spisovatelkou. Jestli se mi tyhle sklony k velkoleposti (k velikášství!) podaří dotáhnout, to se ještě ukáže, ale náměty k psaní zatím mám…  
A jestli nemám talent k psaní do novin nebo k psaní knih, no tak ještě vždycky můžu psát pro sebe. Ale chci něčeho dosáhnout, nedokážu si představit, že bych měla žít jako mamka, paní van Daanová a všechny ty ženy, které dělají svou práci a jednou upadnou v zapomnění. Vedle muže a dětí musím mít něco, čemu se můžu věnovat! No ano, nechci žít jako většina lidí pro nic za nic. Chci být lidem, kteří žijí okolo, a přitom mě neznají, užitečná nebo jim přinášet radost, chci žít ještě dál, i po smrti! 
 
My dnes víme, že tohle všechno se Anne splnilo. I to, že jsme dnes tady, dosvědčuje, že v zapomnění Anne rozhodně neupadla. Stala se spisovatelkou, kterou znají miliony lidí po celém světě, a je užitečná i po své smrti. Ovlivňuje totiž stovky nejen mladých lidí a já mám radost, že tu dnes můžu stát jako členka sítě Anne Frank Youth Network, jež se snaží právě o šíření Annina dědictví a boj proti diskriminaci. Myslím, že Anne by na sebe i na nás všechny mohla být hrdá."

 

 

Naše návštěva Bergen-Belsenu byla silným zážitkem, který v nás zanechal mnoho dojmů. Nejen proto, že šlo o koncentrační tábor, ale také proto, že jsme měly jedinečnou příležitost vidět, jak se s tématem holocaustu pracuje v německém školství a jak se k němu dnes Němci staví. Velkým přínosem byla i návštěva výstavy, která je, podle mého názoru, velmi dobře zpracovaná a nabízí mnoho zajímavých materiálů – od spisů a fotografií po konkrétní příběhy.

 

Na workshopu v Belgen-Belsenu mě mile překvapil přístup lektorky k tématu. Mnoho výstav, publikací, filmů atd. o holokaustu jsou založené na shock faktoru a na tom, aby lidé byli emočně ovlivněni historickými událostmi. Kvůli tomu si hlavně děti často odnáší odpor k tomuto tématu a strach z něj. Workshop byl určen pro pedagogy a vysvětlil, jak je tento typ výuky o tomto tématu nesprávný. Pomocí aktivit vybízejících k diskusi jsme si takto mohli osvojit jiný a mírnějšší přístup k předání informací týkajících se tohoto tématu bez toho, abychom tím někoho traumatizovali, ba naopak je donutili se nad tématem zamyslet a zaujmout. (Karolína)

Myslím, že i pro mě, pro studenta, tento workshop stál za to. Nejen jsem se prošla památným místem, na kterém dříve stával koncentrační tábor, ale prošla jsem si i museum o něm. Mohla jsem se dočíst o příbězích přeživších i zavražedných v táboře a účastnit se vzpomínkového aktu. (Ester) 

 

Přímo v památníku Bergen-Belsen jsem měla možnost vidět, jak tam s tématem holocaustu pracují. Potěšilo mě, že využívají nejen osobní příběhy obětí, ale i otázku postavení přihlížejících a pachatelů. Nejsilnějším momentem pro mě byl pietní akt, kdy jsem měla možnost pronést pár slov u památníku Anne Frank a položit květinu na místě, kde její život skončil. (Antonie)

Nejsilnějším okamžikem byla bezpochyby návštěva samotného tábora, i přes to, že z něj zbylo velmi málo. Snad proto působilo místo úplně jiným dojmem než jiná místa s podobně pohnutou historií, která jsem navštívila dříve. Oslovilo mě muzeum, které bylo plné příběhů, dokumentů a audiovizuálních nahrávek. Seminář byl věnovaný z velké části také způsobu učení o holocaustu. Velmi zajímavé bylo povídat si s německou lektorkou o učení se o holocaustu v Německu. (Anna)

 

Děkujeme Institutu Terezínské iniciativy za možnost se semináře zúčastnit. A děkujeme vedení školy, že nás ve všech aktivitách podporuje.

 

Karolína Škaroupková

 

«2025»
MonTueWedThuFriSatSun
242526272812
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31123456

Aktuální informace

10.03.2025

úterý 25. 3. od 17:00 hod:

  • 4A - uč. 7 - přízemí
  • 8OA - uč. 6 - přízemí
  • 8OB - č.22 - přízemí
14.01.2025

Pro školní rok 2025-2026 hledáme nové učitele těchto aprobací:

  • matematika,
  • fyzika,
  • chemie,
  • informatika

v libovolné kombinaci, případně i jednooborově.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

Dr. Miroslav Lazna (Michael J. Lazna, Ph.D.)

Miroslav (Michael) Lazna, Ph.D. (1926-17. 1. 2005), poúnorový emigrant, agent CIA v NSR, kulturní antropolog, vysokoškolský učitel, konzultant na MZV USA a amatérský malíř, absolvoval Reálné gymnázium v Nymburce v roce 1946.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Zemřel F. J. Studnička

21. únor 1903

F. J. Studnička – vysokoškolský profesor na pražské technice a univerzitě – byl autorem základní práce O determinantech, třísvazkové Vyšší matematiky a dalších děl.

Nejčtenější

21.02.2025

Týden zimních sportů na chatách RSG v Rokytnici nad Jizerou si naplno užila před jarními prázdninami skupina studentů ze tříd 5QA a 6XB. Mrazivé počasí, přírodní i umělý sníh, sluneční brýle, výlety, výcvik na všech typech lyží a ve finále i na snowboardu.

celý článek
26.02.2025

I v letošním školním roce budou nymburští gymnazisté dojíždět na stáže projektu Otevřená věda 2025, dalších skoro dvacet začíná obdobnou spolupráci (nebo už spolupracuje) na jiných odborných pracovištích nebo ve vědeckých laboratořích. Program Otevřená věda vyhlašuje Akademie věd ČR, v. v. i., už po dvacáté. Zájem je veliký, stážistů je letos 240 z celé republiky a v tom jsou započteni i čtyři studenti Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce.

celý článek
06.03.2025

V úterý 4. 3. 2025 byla přesně v poledne slavnostně zahájena Školní přehlídka SOČ 2025. První soutěžící začali obhajovat své práce už ve 12:15 před třemi komisemi. Tříčlenným komisím představilo své práce 19 studentů. Měli na to deset minut, pět minut bylo vyhrazeno dotazům komise. Ty měly do druhého dne rozhodnout o těch nejlepších, které pošlou do krajského kola.

DOPLNĚNY FOTKY ZE SLAVNOSTNÍHO VYHLÁŠENÍ

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.