Založení Reálné školy v Nymburce v roce 1903

Z historických pramenů se dovídáme, že nejen město Nymburk, ale i jeho školství má pozoruhodné dějiny. O možnosti zřízení střední školy v Nymburce se začalo uvažovat až po roce 1848, kdy došlo k určitému uvolnění národního a politického života. Návrhy na zřízení reálky vycházely zejména z řad mladočechů a nebohatých občanů, kteří si nemohli dovolit posílat své děti studovat do jiných měst. Tento i další pokusy v letech 1870, 1888 a 1897 skončily neúspěšně.

Otázka otevření reálky v Nymburce se stala i součástí volebního programu. Všichni vlivní činitelé města uznali, že do místních hospodářských a kulturních poměrů se právě tento typ střední školy nejlépe hodí. Iniciátorem této snahy byl stavitel Josef Červený. A tak již dne 30. 10. 1901 ukládá městská rada místní školní radě, aby co nejdříve vypracovala a předložila návrh městskému zastupitelstvu ke zřízení střední školy v Nymburce. Zůstalo však jen u zadání úkolu. K výraznému posunu dochází až po volbách v roce 1902, kdy starostou byl zvolen stavitel Josef Červený, kterému se podařilo přesvědčit městskou radu. Tím bylo rozhodnuto, že 1. září 1903 bude otevřena první třída reálky v novém křídle obecné školy. Toto rozhodnutí bylo však jen pouhým začátkem, jakýmsi základním kamenem budoucí reálky. Bylo nutné za tři a půl měsíce získat povolení od okresního zastupitelstva, zemské školní rady i vídeňského ministerstva. Pomoc slíbili zemský školní inspektor Rosický, zemský poslanec Škarda a říšský poslanec dr. Fořt. Žádost byla nakonec kladně vyřízena a 18. 7. 1903 číslem 23078 bylo povoleno ministerstvem pro školství zřídit obecní vyšší reálku.

Ve městě byly zatím konány přípravy k slavnostnímu otevření první třídy reálky ke dni 15. 9. 1903. Na pokyn zemského školního inspektora byl vypsán konkurz na místo ředitele školy. Zvolen byl Josef Materna, profesor reálky v Mladé Boleslavi. Prvním profesorem byl zvolen Bernard Dolák. Dne 10. 9. 1903 schválila komise místnosti pro reálku a byl též zajištěn počet žáků potřebný pro chod školy. O to se postaraly především Občanské listy, které přinášely veřejnosti přesné informace již od dubna 1903.

Podle účtu fondu reálné školy Královského města Nymburka z r. 1903 bylo do 1. třídy přijato po přijímacím řízení 53 žáků (za přijímací řízení byla placena přijímací taxa à 4,20 K). Od placení školného bylo osvobozeno 6 žáků a zbývajících 47 zaplatilo za I. semestr 1.410,- K (à 30,- K na žáka). Dále pak studenti museli platit příspěvky na školní pomůcku (2,- K) a za použití tělocvičny (1,- K).

První třída reálky byla slavnostně otevřena 18. září 1903 za velké účasti zástupců obce, úřadů, církví a spolků. Slavnostním projevem starosty Červeného a prohlídkou budovy skončila slavnostní část dne. Pravidelné vyučování bylo zahájeno v odpoledních hodinách téhož dne.

Kromě ředitele Materny a učitele Doláka vyučovali na reálce učitelé obecní a měšťanské školy v Nymburce, kteří se společně s městskou radou starali o řádný chod ústavu.

Aby školní inspekce nalezla vše v nejlepším pořádku (od jejího posudku závisela záruka trvání ústavu), bylo zakoupeno potřebné zařízení. Z účtu fondu vyšší reálky se dovídáme, že škola platila též za rostliny do botanické zahrady v celkové sumě 99,31 K, za vybavení kabinetů 2706,17 K, za školní knihovnu 535,44 K a za pomůcky 41,70 K.

Bohumil Hrabal

Bohumil Hrabal

JUDr. Bohumil Hrabal (28. 3. 1914–3. 2. 1997), rozený Bohumil František Kilian, jeden z nejvýznamnějších českých spisovatelů 20. století, absolvoval na nymburské reálce v roce 1934.

Celý článek

Aktuální informace

13.09.2022

úterý 4/10 od 17:00 hod:

1PA - č. 7 - přízemí vlevo
1PB - č. 2 - přízemí vlevo
1A - č. 6 - přízemí vlevo

Významní absolventi

prof. MUDr. Václav Šimon, DrSc.

Prof. Václav Daniel Šimon, DrSc. (*29. 5. 1926), přední český urolog, chirurg, gynekolog, vysokoškolský učitel a akademický pracovník, absolvoval na nymburském gymnáziu v roce 1946.

Anketa

 
Motto školního roku 2022-23
Cornell Woolrich 16 %
Wayne Gretzky 16 %
Milton Berle 9 %
John Schaar 39 %
Napoleon Hill 19 %
Celkový počet hlasů: 237
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Proti sociálním demokratům

Pruský ministr práce prohlásil: „Když se dělník bude agitátorsky podílet na sociálnědemokratické propagaci mezi železničním personálem, bude okamžitě propuštěn. 

Nejčtenější

12.09.2022

V pátek 2.září se naše třída 1A vydala na adaptační kurz spolu s panem profesorem Machurkou a paní profesorkou Hornovou. Jely s námi také dvě dívky z oktávy, Kateřina a Vanda, které se v průběhu celého kurzu staraly o náš večerní program.

 

celý článek
01.09.2022

Projektu Otevřená věda 2022, pořádaného Akademií věd České republiky, se účastní opět několik studentků a studentek našeho gymmnázia. Často se studenti aktivit souvisejích s projektem účastní i během prázdnin. Luděk Melich ze 3.A dokázal svoji stáž rozpracovat velmi intenzivně v prvním pololetí roku 2022 a podařilo se mu zúčastnit se v červenci s jeho projektem mezinárodní konference ve skotském Edinburghu.

V následujícím článku popsal, jaké téma si v Otevřené vědě zvolil a jaké dojmy z konference si přivezl.

celý článek
01.09.2022

 

 

John Schaar  

Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.

 

 

 

 

Motto školního roku je v souladu s dlouhodobou vizí školy. Chceme být školou, z níž odcházejí odpovědní mladí lidé připravení po všech stránkách na to, že budoucnost vlastní i budoucnost společnosti je v jejich rukou. Mladí lidé, kteří si jsou vědomi, že bez aktivního přístupu, stálého vzdělávání, odvahy a pevných morálních zásad nebudou schopni budoucnost tvořit a stanou se jen pasivními prvky budoucího světa.

 

Nám učitelům motto opět připomíná, co je naší úlohou v přípravě žáků, které formujeme v jejich nejdůležitějším věku od 11 do 19 let. Připomíná nám naši odpovědnost. Současně nás nepřímo vybízí k využívání všech prostředků a všech možností, abychom v naší vzdělávací práci uspěli. 

 

Žákům motto sděluje, že svou budoucnost mají skutečně ve svých rukou. Čím dříve si to uvědomí, tím dříve budou schopni její podobu ovlivňovat. Vybízí je k aktivitě, k činorodosti, k promýšlení svých činů… Sděluje jim, že bez nasazení a bez vlastního přičinění budoucnost vytvářet nelze.

 

celý článek
 
John Schaar - Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.