I. turnaj XVIII. ročníku Debatní ligy
S novým školním rokem se rozproudila opět aktivita Debatní ligy, tentokráte již poosmnácté. Do nového debatního roku vstoupil i nymburský debatní klub, tentokráte s výrazně omlazenou sestavou. Jak se mladým debatérkám a debatérům vedlo na turnaji v Přerově? To se dozvíte o několik řádků níže...
Ve dnech 19. - 21. října se sešla debatní obec v tradiční debatní baště - Přerově. Nymburský klub po odchodu kvarteta maturantů z týmu TOGO letos do soutěží vyslal jejich mladé nástupce. Na turnaj vyrazily dva týmy - jeden složený z tria kvartánů (Tereza Javůrková, Jana Follerová, Matěj Ballaty) doplněný o K. Kutnarovou a druhý tým byl tvořen dvojicí bratrů Urbanů (Ondřej z kvarty a Vojta ze sexty), nad kterými bděla nejstarší z našich debatérů Martina Dolečková, kterou čeká letos krom debatních zápolení i zápolení maturitní.
Turnaj bohužel nestačil ani začít a potkaly nás nečekané komplikace na cestě. Ve stanici Uhersko (nedaleko Chocně) byly nuceny zastavit na téměř tři hodiny všechny vlaky, kvůli tragické nehodě, když jeden z vlaků před námi bohužel srazil člověka. Do Přerova jsme tedy místo v půl šesté dorazily kolem deváté večerní. Na místě, v hotelu FIT, nás čekala úvodní přednáška státního zástupce k debatované problematice a slavnostní zahájení nového debatního ročníku.
Na turnaji se debatovala teze "Policie a státní zastupitelství by měly mít více volnosti při odhalování korupce" spolu s tezí "Každý by měl mít právo bránit svůj majetek se zbraní v ruce i za cenu usmrcení zloděje." V sobotu se začalo debatami o pravomoci policie při odhalování korupce. Oba týmy v prvním kole dokázaly své soupeře překonat a připsaly si úvodní body za výhru. V druhém kole je pak čekali další vítězové prvního kola a po prohraných debatách, kdy se projevil rozdíl ve zkušenostech týmů, nakonec odcházeli k polednímu obědu naši reprezentanti za vyrovnaného stavu 1:1. Po obědě je čekalo improvizované kolo nad nepřipravenými tématy.
Benjamínky čekala debatní bitva o státní regulaci trhu s alkoholem, kde se dokázali statečně bránit a nakonec své starší protivníky z Gymnázia Budějovická svými argumenty převýšili. Méně úspěšní pak byli bratři Urbanové s Martinou, kterým se těsně nepodařilo obhájit smysluplnost udělení Nobelovy ceny míru pro EU. Tím sobotní program skončil a debatéry čekal sportovní večer s volejbalem a fotbalem.
V neděli byla na programu jediná teze a dvě kola debat - ochrana majetku se zbraní v ruce. Mladý tým Ergo dokázal vzdorovat zkušenému přerovskému týmu jen část debaty a čtvrté kolo prohrál, aby pak nakonec změřil síly se stejně starými debatéry z Open Gate, které přesvědčivě porazil. Celkově si tedy Ergo vybojovalo tři výhry z pěti kol, což je pro začínající debatéry dobrý výsledek! Per Elequens pak v neděli zúročili svou přípravu a obě kola proti opavským a kojetínským debatérům zvládli s přehledem.
Celkově se turnaje zúčastnilo 32 týmů a nymburští obsadili společně dělené šesté místo. Turnaj ovládli debatéři z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Nejlepší mluvčí turnaje však byla vyhlášena na základě svých výsledků a bodového hodnocení Martina Dolečková z nymburského klubu! Výsledky turnaje a jednotlivých debat najdete tradičně v databázi Greybox.
Další turnaj se ale blíží, tentokráte o víkendu 16. - 18. listopadu, k výročí pádu komunismu. Na turnaji bude debatována i tematická teze: "Je lepší protestovat a poškodit budoucnost svých dětí, než mlčky souhlasit s autoritativním/diktátorským režimem."
Vedle turnaje v Přerově proběhl také projektový den projektu OP VK Debatování napříč osnovami CZ.1.07/1.1.00/14.0104, kterýmžto nabízí ADK, o.s. účastníkům z řad studentů a pedagogů možnost seznámit se s debatováním jako výukovou metodou.
Cílem projektu je rozvinout vyučovací metodu debatování a vytvořit podmínky pro její rozšíření do výuky na ZŠ a SŠ v jakémkoli vyučovacím předmětu.
Žáci a učitelé budou v rámci debatního dne proškoleni v pravidlech debatování a budou jim přiděleny společensky kontroverzní debatní teze. Ve vytvořených debatních týmech si pak za pomoci internetu vyhledají věcné informace k tezi a formulují afirmativní a negativní argumenty k tezím. V duelu týmů se pak budou snažit obhájit resp. vyvrátit platnost zadané teze. Na závěr debaty rozhodne kvalifikovaný lektor o vítězi.
Projekt je zaměřen na rozvoj osobnostních schopnosti žáků, posilování všech jejich klíčových kompetencí a komunikačních dovedností. Cílem projektu je rozvoj debatování jakožto inovativní vyučovací metody, její rozšíření jako příkladu dobré praxe, prostřednictvím vzdělávání učitelů její přenesení do výuky a rozvoj její podpory v jakémkoli vyučovacím předmětu. Tato metoda může být zakomponována do systému ŠVP, protože ve vysoké míře napomáhá osvojení všech kompetencí žáků škol.
Projekt se opírá o Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílou knihu), který zdůrazňuje vyváženost poznatkového základu kurikula, rozvoje kompetencí i osvojování postojů. Projekt je plně v souladu s myšlenkami kurikulární reformy školství.
Žáci v ČR tradičně obsazují přední místa ve statistikách gramotnosti a encyklopedických znalostí. Největší slabinou je ale porozumění a interpretace textu, samostatné kritické myšlení a malá schopnost předat nabyté zkušenosti. Projekt si klade za cíl tyto nedostatky eliminovat, neboť si žáci osvojí kritické myšlení a hodnocení, zautomatizují si zákonitosti tvorby a správné prezentace argumentu. Debatní dny jsou pouze podpůrným prostředkem; mají žákům ukázat jednu z možností přesvědčivé a sebevědomé prezentace vlastních názorů opřených o relevantní informace.
Zásadním odůvodněním pro tvorbu projektu je výchova vzdělaných dobře komunikujících žáků uplatnitelných na trhu práce i v dalším vzdělávacím procesu.
- Debatování bezprecedentně přispívá k osobnostnímu růstu jedince, neboť rozvíjí všechny klíčové kompetence. Je tak optimální metodou vzdělávání, která by měla být výhledově zakomponována do ŠVP.
- Debatování není povídání si o tématu, ale analýza problematiky, zaujetí stanoviska, získání důkazů pro podporu vlastních argumentů. Forma názorového střetu nad daným tématem a snaha nalézt platné argumenty a tyto dobře interpretovat, je vysoce motivační.
- Debatování přináší socializační moment - setkávání studentů různých škol, společná komunikace nad problémem, který účastníky zajímá, respekt k názoru oponenta.
V případě zájmu o více informací a případnou účast v projektu kontaktujte:
Petr Kouba, petr.kouba/zavináč/debatovani.cz