Paměť místa a místo paměti

Paměť místa a místo paměti

I místa mají paměť a mohou vyprávět... Ve čtvrtek 31. října se o tom přesvědčila skupina zájemců z řad členů Klubu moderní historie a maturitního a předmaturitního dějepisného semináře. Vyjeli totiž do Památníku holokaustu Romů a Sintů v Letech u Písku.

Nový památník byl otevřený teprve na jaře tohoto roku na místě bývalého koncentračního tábora Romů a Sintů, na místě, kde byl v 70. letech vystavěn velkokapacitní vepřín. Památník tvoří dvě expozice, vnitřní, kde se návštěvníci seznámí s historií holokaustu Romů a Sintů, s historií místa a poznají konkrétní příběhy lidí vězněných v Letech. Venkovní expozice pak propojuje minulost a současnost.

Návštěva místa přinesla účastníkům exkurze řadu nových informací... 

"Překvapilo mě, jak zásadně se lišilo určování toho, kdo je Rom od toho, kdo je Žid. V Norimberských zákonech bylo jasně dáno, kdo je Židem, kdo míšencem prvního a kdo druhého stupně v závislosti na tom, kolik členů rodiny se hlásilo k židovství. Osudy Romů za 2. světové války narozdíl od toho závisely hlavně na četnících dané obce. Někdo tak mohl např. praktikovat kočovný způsob života, ale vůbec to Rom být nemusel. Dokonce by i stačilo, kdyby to byl jen brusič, tím že toto povolání bylo připisováno Romům. Za Roma tudíž mohl být prohlášen i někdo zcela nepravdivě a mohl tak být poslán do těchto táborů. Na druhou stranu třeba zase Sintové, kteří měli světleší pleť, byli často prohlášeni za „necikány“, přestože tomu tak nebylo. Tohle zjištění mi přišlo dost absurdní, zvlášť s ohledem na to, že nacisté měli z mého pohledu všechno přesně stanovené a vymezené…"

"Dozvěděla jsem se, že se z tábora povedlo některým vězňům uprchnout a že v Letech bylo i několik vězňů, kteří se narodili v Nymburce. Překvapilo mě, že v šedesátých letech byl natočen krátký film o jedné z přeživších romského holocaustu, Nezapomeňte na tohle děvčátko."

"Mně osobně se celé pojetí líbilo, i přesto že nemám ráda moderní stavby, tak tato byla podle mne postavena velmi vkusně. Líbil se mi ten jakoby kruh s paprsky a ostatní sochy. Za mě super."

Za mě byl celý program skvěle připravený. Ocenila jsem interaktivní audio-vizuální expozici, kde byly výpovědi přeživších, kteří táborem prošli.. a upřímně z toho někdy až mrazilo. Třeba když jsem z nahrávky vyslechla, že jeden z dospělých vězňů měl při odjezdu z tábora jen 32 kg. Ale je to možná způsob, jak změnit alespoň část smýšlení některých lidí i v dnešní době… Také se mi líbilo, že výstava byla doplněná o hmotné dochované předměty, třeba nádobí, šperky, části oděvů a obuvi, co vlastnili lidé před posláním do tábora a časovou osu, která vysvětlovala průběh událostí. Byla jsem ráda, že jsme měli možnost si prohlédnout i všechny venkovní prostory s odborným výkladem paní průvodkyně – kruh úcty s kovovými paprsky se jmény vězňů, otřesný kůl mučení, pozůstatky vepřína, které poukazují na přehlížení tábora v 70.-80. letech v době komunismu, modely budov, jak to v táboře vypadalo... Myslím, že tohle všechno nám hodně pomohlo si více představit jeho podobu a fungování a celkově to podpořilo ty „živé pocity“ – teda alespoň u mě.

"Myslím, že se památník opravdu povedl. Líbí se mi, že je výstava složená z videí, fotek i různých předmětů. Zároveň tak akorát interaktivně předává informace o táboře v Letech a jeho vězních od dob před druhou světovou válkou po současnost. Mám radost i z venkovní části památníku, myslím, že tak akorát vyvažuje pietní a informativní funkci. Líbí se mi i nápad s kruhem se jmény obětí a socha Katarze jako místo pro vzkazy od návštěvníků.

"Památník se mi líbil. Určitě oceňuji videa, která se tam dala pouštět, časovou osu a pietní kruh se jmény. A příjemnou paní průvodkyni, která nám všechno hodně srozumitelně vysvětlila a odpověděla na všechny naše dotazy."

"Jsem rád, že jsem měl možnost se zúčastnit. Děkuji."

 

 

«2025»
MonTueWedThuFriSatSun
31123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829301234
567891011

Aktuální informace

14.01.2025

Pro školní rok 2025-2026 hledáme nové učitele těchto aprobací:

  • matematika,
  • fyzika,
  • chemie,
  • informatika

v libovolné kombinaci, případně i jednooborově.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc.

Prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc. (*1952), znalec dějin pedagogiky a alternativních pedagogických směrů, zabývající se i hodnocením kvality pedagogických procesů, poradce několika ministrů školství, vysokoškolský učitel a akademický pracovník pardubické univerzity na Gymnáziu Nymburk maturoval v roce 1972 ve třídě 4.C.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Důlní neštěstí

2. duben 1903

Při důlním neštěstí v uhelném dole Königin Luise v Horním Slezku zahynulo 30 horníků.

Nejčtenější

26.03.2025

Ve středu 26.3.2025 zorganizovalo naše gymnázium krajské kolo Konverzační soutěže ve francouzském jazyce, tzv. olympiádu ve FRJ.

celý článek
04.04.2025

Čtvrtá alumni beseda ve školním roce 2024/2025 se v městské knihovně Nymburk uskuteční v úterý 8. dubna 2025 od 17.30 hodin. Naším hostem bude RNDr. Václav Kašička, CSc., z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. Tématem setkání bude Kapilární elektroforéza.

celý článek
07.04.2025

Přinášíme Vám pohled na právě prožitý týden ve Velké Británii očima studentek 4KA.

Ve dnech 29.3. - 4.4. jsme se třída 4KB a osm studentů z 4KA vydali na jazykový a poznávací kurz na jih Anglie. Vyrazili jsme v sobotu v odpoledních hodinách zářivým oranžovým autobusem. Další den brzy ráno už jsme úspěšně prošli pasovou kontrolou a náš autobus najel do vlaku, kterým jsme podjeli kanál La Manche.

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.