PROJEKTOVÉ DNY OSUDOVÉ OSMIČKY
Při příležitosti 100. výročí vzniku československého státu připravily předmětové komise dějepisu, základů společenských věd, zeměpisu, hudební výchovy, českého jazyka a literatury na čtvrtek 25. 10. pro žáky nižšího gymnázia a na pátek 26. 10. pro žáky vyššího a čtyřletého gymnázia projektový den OSUDOVÉ OSMIČKY, v němž si připomenuli události spojené nejen s rokem 1918, ale i 1938, 1948 a 1968 i vzájemné souvislosti mezi nimi.
Učitelé vymysleli a připravili pro žáky aktivity, při nichž pracovali ve skupinách, ve dvojicích, diskutovali, jako zdroj informací používali videa ze Slavných dnů na Streamu (Den, kdy …) nebo kreslených Dějin udatného českého národa, zpívali, kreslili, stříhali, lepili, vymýšleli deskovou hru, soutěžili a byli nuceni přemýšlet.
1918
Museli přemýšlet o tom, co všechno museli politici řešit, když má vzniknout nový stát (forma státního zřízení, spojenci, měna, kde vzít peníze na fungování státu), do symbolického stromu – lípy, zakreslovali důležité informace o nově vzniklém státu, vymýšleli a vytvářeli pexeso, studovali významné dokumenty důležité pro nově vznikající Republiku československou. Připravovali úkoly k deskové hře Cesta ke vzniku Československa. Rozšiřovali si vědomosti formou kvízu.
1938
Dozvěděli se, proč došlo k Mnichovu a jaké důsledky to pro nás mělo. Pracovali s fotografiemi, poznávali aktéry těchto událostí, odhadovali názory vybraných lidí, jestli jsme se měli bránit, pak si je vyslechli, sami zaujímali postoje a argumentovali. Pracovali s mapou a zakreslovali do ní území, jež jsme museli odstoupit Německu, Maďarsku i Polsku.
1948
Na základě informací z videa, komiksu děti stříhaly, třídily, lepily informace k osobnostem, jako je Edvard Beneš, Klement Gottwald, Jan Masaryk, chronologicky seřazovaly události únorových dní. Při srovnání dvou stejných fotografií si uvědomili, jak fungovala cenzura (na jedné chyběl Vladimír Clementis, dozvěděli se i proč). Starší žáci se seznámili se „skvosty“ budovatelské poezie a zkoumali vliv komunistické ideologie na kulturu, pracovali s povídkou Oty Pavla Běh Prahou i se vzpomínkami Jana Zábrany.
1968
Události tohoto roku si studenti vyjasňovali přiřazováním letopočtů, událostí, jmen. Sledovali i to, jak se měnil ve 20. století postoj občanů naší země k Sovětskému svazu. Naučili se i písničky Modlitba pro Martu a Bratříčku, zavírej vrátka.