EKODEN 2023

EKODEN 2023

Dne 25. dubna 2023 proběhl na naší škole tradiční EKODEN. Tento projektový den se váže ke Dni Země, který připadá vždy na 22. dubna. Letošním tématem byla energetika, která je v současné době velkým tématem sama o sobě, nejenom ve vztahu k životnímu prostředí. Jak probíhal Ekoden v jednotlivých třídách a předmětech si můžete přečíst níže, z pohledu samotných studentů a studentek.

Na energetiku se v primách zaměřili i v rámci výtvarné výchovy. Žáci nejdříve shlédli dokument o energetice ve městech budoucnosti a následně kreslili obrázky spojené s energetikou. Nejčastěji se objevovaly větrné elektrárny. 

“V dějepise se  prima B vydala s paní profesorkou Prokešovou  do minulosti. Zjistit, jak fungovaly dávné civilizace z pohledu získávání a využívání energie. Pomocí Flippity jsme se rozdělili do skupin a v nich se potom pustili do pátrání, jak to bylo. Každý ze skupiny měl kousek informace a společně jsme se všichni dozvěděli zajímavá fakta o tom, jak v dávných i nedávných dobách lidé získávali energii a jak s ní pracovali.  A co jsme se dozvěděli? Že Den Země vůbec existuje a že se připomíná každý rok. Že energii člověk využíval odjakživa, jen si to neuvědomoval. Nejprve energii svalů vlastních či zvířecích, potom oheň, pak se naučil používat vodu a vítr. Už 3500 př.n.l. používali sílu větru na pohon lodí. Že první větrný mlýn postavili v Persii kolem 700 n.l., u nás někdy ve 12.století. Páru máme spojenou s vynálezy 19. století, a tak nás hodně překvapilo, že páru použil např. Hérón Alexandrijský na přelomu 1. a 2. st.n.l. pro “automatické” otevírání dveří chrámu, aby tím ochromil věřící. Nebo že páru využívali k vytápění římských lázní už v 1.st.př.n.l. a že k tomu pomohl jeden římský jezdec. Zamýšleli jsme se také nad získáváním energie v budoucnosti. Moc se nám to líbilo”.

Markéta Křížová za přispění spolužáků

Jak probíhal Ekoden v sekundách přináší krátká zpráva od studentek Julie Mezlíkové a Veroniky Pilařové ze Sekundy A:

“Dnešní ekoden začal dvěma hodinami matematiky. V první hodině jsme se dozvěděli něco o energetice, elektrárnách a obnovitelných a neobnovitelných zdrojích. Druhou hodinu jsme počítali ve skupinách příklady s tématikou elektráren. Třetí hodinu jsme měli zeměpis, kde jsme si povídali o těžbě ropy a zemního plynu ve světě, ale i v České republice.  A poslední, čtvrtá hodina byla němčina, případně francouzština, při které nám paní profesorka rozdala pracovní listy v němčině, pustila video (opět zaměřené na energetiku a elektrárny) a my jsme podle něj pak pracovní list vyplnili”.

Ve francoužštině jsme se nejprve j rozdělili do skupin po 2-3 lidech.  Naším úkolem bylo obejít všechna stanoviště zaměřená vždy na nějaký zdroj elektrické energie s obrázkem a popisem všech funkcí a vypsat si z toho nějaká základní nebo pro nás zajímavá slovíčka na list papíru, který měl představovat něco jako plakát s novou slovní zásobou, který nám samozřejmě zůstane jako upomínka toho, co jsme se naučili.

Pro mě, a doufám i pro ostatní, to byla velmi zajímavá a netradiční hodina. Nejenom, že jsme si obohatili naší slovní zásobu o další slovíčka, na která bychom při normálních hodinách zatím asi nenarazili ( énergie éolienne, solaire, hydroélectrique, géothermique, nuclaire, du charbon, biomasse…). Zároveň jsme se i zamýšleli nad výhodami a nevýhodami různých zdrojů získávání energie   a dozvěděli se spoustu nových a zajímavých informací o tématu. 

Sekunda B měla místo cizích jazyků hodinu češtiny. O tom co se na hodině odehrávalo píše Lukáš Kutil: “První hodinu českého jazyka jsme začali blooketem, ve kterém jsme hledali a určovali různé členy vět o energetice. Poté jsme luštili osmisměrku na téma ekologie a konec hodiny jsme si zpestřili hrou Země-město”. 

Během ekodnu, jsme se dozvěděli hodně zajímavých věcí o energetice a bylo to velmi zajímavé a zábavné.

Musíme se přiznat, že dnešní den byl zábavnější než každodenní výuka. (:

Terciáni se v rámci biologie shlédli dokument o jaderné katastrofě v Černobylu a k němu měli připravené otázky a v dalších hodinách hráli deskovou hru s tématikou energetiky.

Jak probíhal ekoden v kvartách podívá report Martin Čech z Kvarty B:

První hodinu o fyzice jsme mluvili o výhodách a nevýhodách různých druhů elektráren. Díky videím od skupiny ČEZ jsme si zopakovali, jak vzniká jaderná energie a od paní profesorky jsme se dozvěděli v kterých státech jednotlivé druhy elektráren převažují. Druhou hodinu o chemii jsme se dívali na „NEZkreslenu vědu“, která nás poučila o motorech automobilů. Video nám ukázalo plusy a mínusy automobilů se spalovacími motory, elektromobilů a automobilů na vodíkový pohon. Bylo nám podrobně vysvětleno, jak tyto automobily fungují. Poté se třída rozdělila do skupin a pomocí týmové práce jsme vyplnili pracovní list zaměřený na zdroje uhlovodíků. Po chemii přišla na řadu hodina anglického jazyka. Paní profesorka s námi diskutovala v angličtině o našem názoru na ekologii a rozdala nám pracovní listy, které jsme vyplnili díky anglickému naučnému videu. Jako poslední nás čekal zeměpis. Dostali jsme slepou mapu České republiky a naším úkolem bylo zakreslit největší naleziště ropy, zemního plynu, černého uhlí a hnědého uhlí. Do mapy jsme zapsali některé nejznámější elektrárny různých typů a dozvěděli jsme se v jakých regionech se elektrárny nejvíce nacházejí a jaké typy elektráren jsou v ČR nejrozšířenější. Myslím si, že po dnešním dnu si každý z nás odnesl nové informace a vědomosti. Měli bychom se zamyslet nad našim chováním k přírodě, protože Zemi máme pouze jednu. 

Co se odehrálovo v kvartě A v hodině Němčiny si můžete přečíst v krátkém reportu od Alžběty Merhoutové, jak jinak než v německém podání:

Heute hatten wir einen Ökotag an unserer Schule. In der Deutschstunde haben wir neue Vokabeln zum Thema Energetik gelernt und wir haben richtige Aussprache geübt. Dann haben wir zwei Kahoot-Spiele zu diesem Thema gespielt.

 

Zobrazeno: 1336x

Aktuální informace

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

Celý článek
24.11.2023

MŠMT spustilo informační portál k přijímacímu řízení na SŠ.

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

Ing. Viktor Boháč

Absolvoval v roce 1922.

Narodil se 16. 10. 1904. V r. 1930 se oženil a měl dva syny a dceru. V r. 1936 se stal ředitelem lázní Velichovek a později ředitelem sanatoria v Dobříši.

Anketa

 
Motto školního roku 2023-24
Arnošt Lustig 6 %
Tony Wagner 24 %
William Blake 9 %
Oscar Wilde 49 %
Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Josef Augusta

17. březen 1903

Narodil se Josef Augusta (†4. 2. 1968), český paleontolog. Spolu se Z. Burianem vytvořil paleontologické rekonstrukce velice populární v ČSR i zahraničí.

Nejčtenější

28.02.2024

FOTOGALERIE Z BESEDY (Z FB MĚSTSKÉ KNIHOVNY)

Na letošní třetí alumni besedu jsme přizvali absolventa gymnázia z roku 1994. Je jím Mgr. Pavel Snítilý, archeolog a zástupce ředitele Městského muzea v Čelákovicích. V nymburské knihovně ve čtvrtek 29. února 2024 nám od 17.30 hodin popíše mj. moderní archeologické metody v besedě nazvané: Archeologie pod vaším domem?

celý článek
15.03.2024

V úterý 19. 3. 2024 se koná od 11:45 Školní kolo 46. ročníku SOČ. Slavnostní zahájení za přítomnosti vedení města a vedení školy bude v učebně č. 77. Níže se dozvíte, kdo ze soutěžících a na jaké téma práci SOČ psal, jak to bude se zkrácením výuky a co je třeba udělat, pokud se na konkrétní obhajobu chce někdo přijít podívat.

celý článek
12.03.2024

Sekunda B vyjela na lyžák netradičně ve čtvrtek 7. 3. 2024 Po přijetí na chatu jsme začali vybalovat. Pak se hráli už jen hry.  A šlo se na večeři. V pátek díky nedostatku sněhu jsme museli vyjít až na Dvoračky a tam jsme celý den lyžovali. Bylo hezké počasí a tak jsme si to všichni užili.  Kvůli ztíženým podmínkám se posunul i oběd.

celý článek
 
Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.