Postřehy z NG očima Dana Urbana
Dne 26. září jsme po delší době vyrazili na exkurzi, a sice do Národní galerie na České umění generace Národního divadla a Francouzské umění 19. stol.
Prohlídka byla rozdělena na dvě části, a to na již zmiňované české umění ve čtvrtém patře a francouzské umění ve třetím patře.
Jako první jsme začínali ve čtvrtém patře u obrazu Josefa Mánesa - Prapor Jednoty Říp v Roudnici nad Labem, spadajícího do období romantismu. Poté následoval realismus, který má zálibu v obyčejných lidech, životě a práci. Jmenujme Soběslava Hippolyta Pinkase (Stařec a smrt, Dělníci na Montmartru), Karla Purkyně (Umělcovy děti) a Antonína Barvitia (Rumaři). Všechny směry jsme procházeli chronologicky, následoval tedy novoromantismus, luminismus, dekadence a secese.
Nejvíce snad zaujal novoromantický Šumavský prales od Julia Mařáka, kterému se podařilo na velkém plátně během podzimních a letních měsíců až neuvěřitelně realisticky zachytit a vyjádřit typickou vlhkou a zamlženou šumavskou náladu.
Velké popularitě se těšil i Konec všech věcí - Finis, zařazený do dekadence, od Maxmiliána Pirnera, z jehož záporných poloh a lyričnosti šly hlavy kolem.
Druhá část byla neméně zajímavá, dostali jsme se k romantismu, realismu a impresionismu. Pozastavím se u tří obrazů, jež mi utkvěly v paměti.
Eugèn Delacroix a Jezdec napadený jaguárem, spadající do romantismu. Charakteristická je dynamická kompozice a motiv hrdiny (jezdce) v nebezpečné situaci (jaguár drásající koně). Obraz zachycuje v druhém plánu aktuální politické téma.
Žena s kvítím na klobouku od Gustava Courbeta je ukázkou velice radikálního realismu. Figuruje v něm žena s kvítím, která svým "šmejdivým" pohledem očí hraničícím s koketností odvrátila i Courbetovy největší zastánce. Obraz pochází z roku 1857, stejně jako skandální Slečny na břehu Seiny, jež jsou umístěny v pařížském Grand Palais. Pražský obraz v Národní galerii je variantou jednoho zobrazení těchto dam.
Jako jeden z mála impresionistů se Pierre-Auguste Renoir věnoval především figurální malbě. V roce 1875, rok po slavné impresionistické výstavě, namaloval obraz nazvaný Milenci. Zdali byla vyobrazená dvojice malíře a francouzské herečky mileneckým párem i ve skutečnosti, dodnes nevíme, na plátně ovšem jejich vztah vypadá velice věrohodně.
Výstava byla vskutku vyvedená a významně obohatila náš kulturní život.
Dan Urban, 5QB