Geologický kurz 6XA a 2A v Rokytnici nad Jizerou

19.09.2011

Geologický kurz! To je již druhým rokem novinka na našem gymnáziu. Jedná se o kurz, který nahrazuje hodiny geologie, které bychom jinak museli trávit ve školních lavicích. Proto i 6XA s půlkou 2A vyrazila dne 19. 9. 2011 poznávat geologii v praxi. Průvodce světem geologie nám dělali pan profesor Soukup spolu s paní profesorkou Suchomelovou. Kurz trval až do pátku 23. 9. 2011.

My, nezkušení a mladí „geologové“, jsme se shromáždili před budovou gymnázia, odkud nás autobus odvezl do malé vesničky Kozákov, jež byla naší první zastávkou. Zde jsme navštívili muzeum nerostů a poté i Votrubcův lom, kde jsme si všichni vyzkoušeli na vlastní kůži, jaká je práce geologů. I přes nepřízeň počasí jsme svými kladívky kutali vskutku pilně. Ti z nás, kteří měli více štěstí, si domů odnesli malé ukázky achátů. Po prohlídce lomu jsme museli zdolat nejvyšší horu Českého ráje, kterou je právě Kozákov. Cesta nahoru nebyla nic moc. Díky dešti jsme měli brzy promočené boty. Loukou se neslo hromadné čvachtání a hlasité nadávky. Když jsme zjistili, že náš vůdce pan Soukup si jde sušší lesní pěšinou, to bylo povyku! Nakonec jsme ale nahoru dorazili všichni. Sice splavení, rudí a unavení, ale dorazili. Profesory slibovaný výhled na cca 25 % Čech jsme si pro mlhu museli ovšem jen představovat. Další zastávka už byla Rokytnice!

Jako obvykle nás po příjezdu do Rokytnice čekalo stoupání k chatě. Krosny na zádech se zdály být každým krokem těžší a těžší. Ale musíme říci, že jsme to vcelku zdatně vyběhli! Poté, co jsme se ubytovali, nás čekal pozdní oběd. Pan kuchař nezklamal a do jídla zakomponoval (jak je ostatně jeho zvykem) obecně oblíbené párky. Dá se říci, že párky se na kurzu staly naším denním chlebem, neboť je obsahovala naprostá většina uvařených jídel. Snad jde o nějakou místní krkonošskou specialitu... Navečer jsme ještě nasávali další informace o Ještědsko-kozákovském hřbetu, abychom po večeři mohli snáze vyplnit první z pracovních listů a získat za něj co nejvíce bodů. (Ty se po celý kurz sčítaly na individuálních kontech každého z nás, aby z nich byla na závěr stanovena každému jeho celková známka.)

Druhý den jsme se hned po ránu pustili do prezentování námi připravených prezentací nerostů a hornin. Odpoledne jsme se vydali do Rokytnice nabírat vodu z potoků v Rokytnici. Zároveň jsme si prohlédli i zajímavou mineralogickou sbírku jednoho místního obyvatele. Většina z nás si ve městečku také doplnila své zásoby potravin, abychom neumřeli hlady. S těžkými batohy a plnými pusami jsme se vrátili zpět na chatu, kde jsme různými chemickými pokusy otestovali námi nastřádané vzorky vody.

Třetí den jsme se vydali k pramenu Labe. Cesta tam trvala nekonečně dlouho. Bylo chladno a zastávky kvůli čekání na zbytek naší výpravy byly příliš dlouhé. V září nám mrzly uši! (Co to?!) Cestou jsme ale měli spoustu možností nafotit krásy Krkonoš, kterých byla naše cesta plná. Poseděli jsme si u Labské boudy a vydali jsme se mírným tempem k svému cíli. A ač betonová skruž s vodou naší nejvodnatější řeky nezískala velké ovace, tak to stálo za to. Zpátky už se šlo lépe. Z kopce se to přeci jen dá štrádovat trochu rychleji. Při zpáteční cestě jsme se zastavili na Dvoračkách, kde jsme posilnili svá unavená těla. Po příchodu na ubikace jsme ale byli všichni stejně docela znaveni, a tak jsme uvítali menší odpočinek. Na večer pro nás měli pan profesor s paní profesorkou připravený další pracovní list, který jsme vyplnili jak jinak, než s přehledem. Také jsme pokračovali v prezentacích.

Čtvrtý, tedy již předposlední den jsme se vydali na výpravu do Harrachova. Cestou tam jsme se svezli objednaným autobusem. V Harrachově jsme navštívili sklárnu, muzeum skla a poté jsme dostali vytoužený rozchod. Někteří rozchod využili k návštěvně kavárny či restaurace a ti ostatní, jak jinak, než k dalšímu předzásobení se různými poživatinami. Není divu, že se nám pak do Rokytnice šlo ztěžka. Cestou jsme se ještě zastavili v hornickém muzeu a navštívili bývalou důlní štolu. Prohlédli jsme si i opravdový přírodní skvost fluviáního reliéfu: Mumlavské vodopády.

Pátek byl posledním dnem našeho pobytu v Rokytnici. Po snídani jsme byli nuceni prokázat všechny své znalosti, které jsme na geologickém kurzu získali, v poznávačce nerostů a hornin. Aby toho všeho nebylo málo, po poznávačce následoval náročný závěrečný test, kterým ale všichni úspěšně prošli a mohli (si) začít balit. Poté následoval už pouze úklid. Chatu jsme pečlivě vysmýčili pro profesorský tým, který nás v Rokytnici vystřídal. Rozloučili jsme se s chatou a vrcholy Krkonoš a v plné síle (někteří sice lehce oslabeni nějakým tím bacilem) jsme se vydali dolů na parkoviště, kde jsme netrpělivě vyhlíželi autobus, který nás odvezl zpátky do Nymburka. Staroučká karosa naši výpravu dovezla v pořádku a tak to všechno šťastně skončilo.

Geo kurz 6XA a 2A se povedl a my i nyní můžeme vzpomínat na všechno, co jsme za ten týden v Rokytnici zažili.

A to je vše, přátelé! Geologii zdar!

Text: Nikola Kotršálová, Petr Pokorný (2A)

Foto: Miroslav Soukup

Aktuální informace

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

Celý článek
24.11.2023

MŠMT spustilo informační portál k přijímacímu řízení na SŠ.

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

RNDr. Zdeněk Havlas, DrSc.

RNDr. Zdeněk Havlas, DrSc., (*1951), místopředseda Akademie věd ČR, kvantový a výpočetní chemik, který se zabývá vývojem nových léků a organizační prací ve vědě, maturoval na našem gymnáziu v r. 1969.

Anketa

Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Řízení vzducholodi

12. listopad 1903

Francouz Henri Juillot podal nový důkaz o řiditelnosti vzducholodi:

Nejčtenější

28.02.2024

FOTOGALERIE Z BESEDY (Z FB MĚSTSKÉ KNIHOVNY)

Na letošní třetí alumni besedu jsme přizvali absolventa gymnázia z roku 1994. Je jím Mgr. Pavel Snítilý, archeolog a zástupce ředitele Městského muzea v Čelákovicích. V nymburské knihovně ve čtvrtek 29. února 2024 nám od 17.30 hodin popíše mj. moderní archeologické metody v besedě nazvané: Archeologie pod vaším domem?

celý článek
15.03.2024

V úterý 19. 3. 2024 se koná od 11:45 Školní kolo 46. ročníku SOČ. Slavnostní zahájení za přítomnosti vedení města a vedení školy bude v učebně č. 77. Níže se dozvíte, kdo ze soutěžících a na jaké téma práci SOČ psal, jak to bude se zkrácením výuky a co je třeba udělat, pokud se na konkrétní obhajobu chce někdo přijít podívat.

12.03.2024

Sekunda B vyjela na lyžák netradičně ve čtvrtek 7. 3. 2024 Po přijetí na chatu jsme začali vybalovat. Pak se hráli už jen hry.  A šlo se na večeři. V pátek díky nedostatku sněhu jsme museli vyjít až na Dvoračky a tam jsme celý den lyžovali. Bylo hezké počasí a tak jsme si to všichni užili.  Kvůli ztíženým podmínkám se posunul i oběd.

celý článek

Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.