Učili jsme (se) v zahraničí

Učili jsme (se) v zahraničí

Takovým titulkem se dá shrnout můj týdenní pobyt na francouzském gymnáziu. Zároveň jde i o název projektu, se kterým naše škola uspěla v rámci programu Erasmus+. O co se tedy jednalo a kdo, kde a co (se) učil?

Z předchozích informací je asi zřejmé, že uvedený projekt se se týkal pedagogické stáž pro učitele. Ta moje byla rozdělena na dva pobyty na našem partnerském gymnáziu Henri Vincenot v Louhans (region Burgundsko, Francie). Během prvního týdne na podzim 2016 jsem absolvoval klasické náslechy v hodinách dějepisu (více zde). Druhý pobyt mi pak určil roli o něco náročnější. Některé hodiny dějepisu jsem přímo učil.

Osobně to byla má první zkušenost s výukou na zahraniční škole. A i přes svou náročnost to byla zkušenost pozitivní. V neděli 12.2. jsem dorazil do Louhans, s francouzskou kolegyní jsme doladili program a v pondělí odpoledne jsem stál poprvé před tabulí s pocitem čerstvého absolventa pedagogické fakulty. Pryč byly zažité návyky z nymburských tříd, známé tváře, mnohokrát prolistované učebnice. Přede mnou bylo 25 studentů, kteří čekali, co se bude dít a odhadovali, co ten cizí člověk asi bude dělat.

Po krátkém představení od kolegyně jsem nejistě začal. Cizí přízvuk upoutal pozornost. Pár otázek pro studenty na jejich jména, povědomí o ČR apod. mi dalo o něco větší jistotu, že nejspíš rozumí. Proto jsem mohl pokračovat a snažit se s nimi projít dějiny ČR, něco málo zeměpisných údajů, ale i třeba jazykové záludnosti naší řeči. Navykl jsem si během týdne začínat hodiny omluvou za mé případné jazykové prohřešky proti správné francouzštině, což vždy navodilo chápavé úsměvy, prolomilo ledy a hodiny se pak nesly v příjemné atmosféře.

Jinak řečeno, těch deset odučených hodin byl jeden z nejlepších jazykových kurzů, které jsem kdy absolvoval. Pro učitele je asi občas dobře znovu si zkusit trému začátečníka a vyjít z komfortní zóny svých tříd. I přes přípravu nebylo možné se vyhnout nečekaným situacím. Jako jedna, byť úsměvná, se ukázala délka francouzské vyučovací hodiny - 55 minut. Na začátku pracovaly návyky z ČR a končil jsem pravidelně o deset minut dřív. Rozdílné byly i znalosti v jednotlivých třídách, někde nebyl problém detailně probírat rok 1968, jinde jsme poznávali sousední státy ČR. Co ale na francouzských studentech lze ocenit, je jejich upřímný zájem a množství dotazů, kterými hodiny obvykle končily.

Každopádně lze podobnou zkušenost jen a jen doporučit, protože učit v zahraničí znamená v první řadě učit se:)

Aktuální informace

26.03.2025

Beseda s absolventem školy proběhne v Městské knihovně Nymburk 8. 4. 2025 od 17.30 hodin.

25.03.2025

Oznamujeme, že jsme přes zaručenou komunikaci v DIPSY rozeslali pozvánky na oba termíny těm uchazečům,

Celý článek
14.01.2025

Pro školní rok 2025-2026 hledáme nové učitele těchto aprobací:

  • matematika,
  • fyzika,
  • chemie,
  • informatika

v libovolné kombinaci, případně i jednooborově.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

prof. PharmDr. Anetta Härtlová, Ph.D.

Prof. PharmDr. Anetta Härtlová, Ph.D. (*1982), imunoložka, molekulární bioložka, vědkyně v oboru molekulární medicíny, vedoucí samostatné výzkumné skupiny na Institutu biomedicíny univerzity ve švédském Göteborgu, absolvovala nymburské gymnázium v roce 2000.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Proti sociálním demokratům

Pruský ministr práce prohlásil: „Když se dělník bude agitátorsky podílet na sociálnědemokratické propagaci mezi železničním personálem, bude okamžitě propuštěn. 

Nejčtenější

06.03.2025

ODKAZY NA VIDEOOBHAJOBY POSTUPUJÍCÍCH NOVĚ VE VÝSLEDKOVÉ TABULCE

V úterý 4. 3. 2025 byla přesně v poledne slavnostně zahájena Školní přehlídka SOČ 2025. První soutěžící začali obhajovat své práce už ve 12:15 před třemi komisemi. Tříčlenným komisím představilo své práce 19 studentů. Měli na to deset minut, pět minut bylo vyhrazeno dotazům komise. Ty měly do druhého dne rozhodnout o těch nejlepších, které pošlou do krajského kola.

DOPLNĚNY FOTKY ZE SLAVNOSTNÍHO VYHLÁŠENÍ

celý článek
26.02.2025

I v letošním školním roce budou nymburští gymnazisté dojíždět na stáže projektu Otevřená věda 2025, dalších skoro dvacet začíná obdobnou spolupráci (nebo už spolupracuje) na jiných odborných pracovištích nebo ve vědeckých laboratořích. Program Otevřená věda vyhlašuje Akademie věd ČR, v. v. i., už po dvacáté. Zájem je veliký, stážistů je letos 240 z celé republiky a v tom jsou započteni i čtyři studenti Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce.

celý článek
10.03.2025

Gymnázium Bohumila Hrabala má dlouhodobě dobré vztahy s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy. Díky nim i letos do výuky právního semináře (SVS) zavítali studentka a student z fakultního projektu Street Law, navíc naši úspěšní absolventi. Projekt se zaměřuje na interaktivní a hravé vzdělávání v oblasti práva, prioritu pro něj představuje tzv. zážitková metoda vzdělávání.

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.