Učili jsme (se) v zahraničí

Učili jsme (se) v zahraničí

Takovým titulkem se dá shrnout můj týdenní pobyt na francouzském gymnáziu. Zároveň jde i o název projektu, se kterým naše škola uspěla v rámci programu Erasmus+. O co se tedy jednalo a kdo, kde a co (se) učil?

Z předchozích informací je asi zřejmé, že uvedený projekt se se týkal pedagogické stáž pro učitele. Ta moje byla rozdělena na dva pobyty na našem partnerském gymnáziu Henri Vincenot v Louhans (region Burgundsko, Francie). Během prvního týdne na podzim 2016 jsem absolvoval klasické náslechy v hodinách dějepisu (více zde). Druhý pobyt mi pak určil roli o něco náročnější. Některé hodiny dějepisu jsem přímo učil.

Osobně to byla má první zkušenost s výukou na zahraniční škole. A i přes svou náročnost to byla zkušenost pozitivní. V neděli 12.2. jsem dorazil do Louhans, s francouzskou kolegyní jsme doladili program a v pondělí odpoledne jsem stál poprvé před tabulí s pocitem čerstvého absolventa pedagogické fakulty. Pryč byly zažité návyky z nymburských tříd, známé tváře, mnohokrát prolistované učebnice. Přede mnou bylo 25 studentů, kteří čekali, co se bude dít a odhadovali, co ten cizí člověk asi bude dělat.

Po krátkém představení od kolegyně jsem nejistě začal. Cizí přízvuk upoutal pozornost. Pár otázek pro studenty na jejich jména, povědomí o ČR apod. mi dalo o něco větší jistotu, že nejspíš rozumí. Proto jsem mohl pokračovat a snažit se s nimi projít dějiny ČR, něco málo zeměpisných údajů, ale i třeba jazykové záludnosti naší řeči. Navykl jsem si během týdne začínat hodiny omluvou za mé případné jazykové prohřešky proti správné francouzštině, což vždy navodilo chápavé úsměvy, prolomilo ledy a hodiny se pak nesly v příjemné atmosféře.

Jinak řečeno, těch deset odučených hodin byl jeden z nejlepších jazykových kurzů, které jsem kdy absolvoval. Pro učitele je asi občas dobře znovu si zkusit trému začátečníka a vyjít z komfortní zóny svých tříd. I přes přípravu nebylo možné se vyhnout nečekaným situacím. Jako jedna, byť úsměvná, se ukázala délka francouzské vyučovací hodiny - 55 minut. Na začátku pracovaly návyky z ČR a končil jsem pravidelně o deset minut dřív. Rozdílné byly i znalosti v jednotlivých třídách, někde nebyl problém detailně probírat rok 1968, jinde jsme poznávali sousední státy ČR. Co ale na francouzských studentech lze ocenit, je jejich upřímný zájem a množství dotazů, kterými hodiny obvykle končily.

Každopádně lze podobnou zkušenost jen a jen doporučit, protože učit v zahraničí znamená v první řadě učit se:)

Aktuální informace

30.11.2025

středa 14/1 od 14 do 16 hod

- informační schůzky:

14:15, 14:45, 15:15

03.11.2025

Zveřejňujeme výroční zprávu za školní rok 2024-2025. 

02.09.2025

pondělí - velká přestávka
pátek - velká přestávka

 

Vyřizuje paní Matoušová (kancelář za sborovnou)

Významní absolventi

prof. Jan Řídký, DrSc.

Prof. Jan Řídký, DrSc. (*1951), místopředseda Akademie věd ČR, někdejší ředitel Fyzikálního ústavu AV ČR, badatel v oboru experimentální fyziky elementárních částic, maturoval na naší škole v roce 1970 ve třídě III.B.

Svět v roce založení školy

Výnos cara Mikuláše II.

11. březen 1903

V Rusku byl vydán výnos cara Mikuláše II.

Nejčtenější

11.11.2025

Víkend 7.–9. listopadu 2025 se nesl v duchu přátelské atmosféry a opravdového pracovního nasazení. Celkem 12 brigádníků se sešlo na chatách RSG v Rokytnici nad Jizerou, aby společně připravili oba objekty na nadcházející dlouhou zimní sezónu.

Během víkendu se podařilo splnit všechny stanovené cíle a úkoly. Na obou chatách nyní září nově nasvícené štíty, které přidávají horským budovám na kráse.

Velké poděkování patří všem účastníkům z řad profesorského sboru i rodičů, kteří svým nasazením a chutí do práce významně přispěli k úspěšnému průběhu celé akce.

Michal Hrstka - správce chat 

celý článek
07.11.2025

Dne 7. listopadu se náš dívčí školní tým vydal do Hostinného na kvalifikační turnaj na Mistrovství České republiky ve volejbale středních škol.

celý článek
09.11.2025

Přijměte pozvánku na plakátovou výstavu NepřemoŽENY!

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.