Projektový den v kvintách: soud s Caesarovými vrahy

Projektový den v kvintách: soud s Caesarovými vrahy

Namísto bezcílného posedávání ve třídách, usínání, sledování nesmírně optimistických a prázdninových filmů (s tematikou Norimberských procesů či domácího násilí) a dalších nesmírně užitečných činností, se debatní klub rozhodl, že v zájmu náboru nových sil (co se počtu týče, jsme na tom v současné době skutečně dost bídně, ale možná se to co nevidět změní) uspořádá něco mezi ukázkovou debatou a debatním soustředěním v obou kvintách.

Snad se tyto ročníky zdají být nejvhodnějšími objekty, spíš by se ale dalo říct, že si to vymohli někteří současní debatéři, které už nebavilo věnovat se výše zmiňovaným činnostem, jež zaplňují poslední školní dny. Vzhledem k tomu, že jsem se obávala, aby mí spolužáci, jimž se při slově „debatování“ nakvašeně nakrčí nos, do školy vůbec dorazili, považovala jsem za vhodné jim slíbit, že se nebudou muset ničeho aktivně účastnit. Abych byla upřímná, na programu debatní propagace jsme se domluvili až den předem, takže se dá alespoň říct, že jsem záměrně nelhala. Když už je tedy řeč o mystifikaci, bylo by vhodné podotknout, že výsledné činnosti se jen trochu podobaly běžnému debatování, ale vzhledem k tomu, že opravdu stojíme o nové členy, se o tom raději příliš šířit nebudu. Pointou je, že téměř po celý den vůbec neprobíhala debata, nýbrž soud. Rozhodli jsme se totiž pojmout středu zábavně a vzkřísili jsme příběh o zavraždění Caesara jeho dávným přítelem a adoptivním synem, Marcem Iuniem Brutem. Třídy pak byly rozděleny na několik částí a ve čtyřech místnostech paralelně probíhal soud. Otázka zněla – je Brutus vinen, či nikoli? Máme právo na to udělit mu trest smrti, nebo se tím stáváme stejnými vrahy? Byl Caesar skutečně tak osvícený, anebo nás jeho smrt nakonec zachránila od stále narůstající diktatury? Rozhodla jsem se, že se své role zhostím co nejlépe, a tak zatímco se ostatní tři Brutové pohybovali po škole ve zcela normálním oblečením, já jsem si kolem sebe omotala bílé prostěradlo, přišpendlené (jak se ukázalo nepříliš spolehlivými) svorkami ze sešívačky, představující dobovou tógu. Pravděpodobně by si mě tak jako tak nikdo nespletl s Brutem (už proto, že jsem žena), ale alespoň pro mě získal soud dramatičtější nádech a pokusila jsem se vcítit do role zrazeného vlastence, dohnaného k zoufalým činům, ač jsem zhruba dvě hodiny před svou řečí věděla akorát to, že Brutus byl Říman a asi zabil Caesara. Největší překvapení ale čekalo nás (a když říkám my, mám na mysli Debatní klub gymnázia Nymburk, přidejte se k nám!), při pohledu na ostatní studenty, jelikož se většina z nich probudila z několikadenního spánku a začala o problémech diskutovat živěji a zapáleněji než okolní „zkušení“ debatéři. Možná šlo jenom o atraktivní téma, ale co když se v lavicích tajně skrývají budoucí vynikající řečníci? Hlavní je, že se nakonec (téměř) nikdo nenudil a zdá se, že i pohled na samotné debatování se ze stran některých zcela změnil. Abych uvedla příklad, mí vlastní, do té doby debatou zcela nedotčení protivníci bojovali tak zuřivě, že byl nebohý Brutus i se svým prostěradlem odsouzen k popravě. Takže co říct závěrem? Ať už se noví debatéři objeví či nikoli, rozhodně to nebyl promarněný den.

Aktuální informace

01.07.2022

Každé pondělí 9 - 11 hodin

Významní absolventi

Jiří Teper

Absolvoval v roce 1973.

Narodil se 14. 7. 1954 v Nymburce. Již v průběhu středoškolských studií začíná s pokusy o literární tvorbu.

Anketa

 
Motto školního roku 2022-23
Cornell Woolrich 16 %
Wayne Gretzky 16 %
Milton Berle 11 %
John Schaar 43 %
Napoleon Hill 12 %
Celkový počet hlasů: 97
Archiv anket

Svět v roce založení školy

James Joyce

2. únor 1903

Irský spisovatel James Joyce (1882-1941) opustil ve dvaceti letech své domovské město Dublin a odešel do Paříže. Jeho hlavním problémem byl nedostatek peněz.

Nejčtenější

27.07.2022

Prázdniny jsou ve své polovině a jako vždy touto dobou vybíráme motto, které nás bude provázet celý školní rok. Výsledné motto bude opět stanoveno podle výsledků ankety, kterou vám dnes předkládáme. Na výběr jsou opět zajímavé myšlenky zajímavých osobností. Ta, která získá největší podporu, se stane mottem našeho gymnázia.

 

Hlasovat můžete v anketě, kde jsou motta uvedena pouze jménem autora.

 

Zde jsou v plném znění: 

 

  1. Cornell Woolrich

Je lepší zemřít pro něco než žít pro nic.

  1. Wayne Gretzky 

Vždycky se snažím bruslit tam, kde puk bude, ne tam, kde byl. 

  1. Milton Berle

Pokud příležitost neklepe, postav dveře. 

  1. John Schaar

Budoucnost není místo kam jdeme, ale které vytváříme.

  1. Napoleon Hill

Nečekejte. Ten pravý čas nikdy nepřijde.

 

celý článek
 
Kryštof Kolumbus - Nikdy nepřekonáš oceán, když se budeš bát, že ztratíš břeh z dohledu