Setkání s Františkem Tichým

Setkání s Františkem Tichým

Transport za věčnost, Labyrint nedokončených setkání, Rekrut 244, to jsou tituly posledních třech knih pro mládež, které napsal František Tichý. A o těchto knihách, příbězích z minulosti i budoucnosti a dalších tématech besedovali členové Klubu moderní historie a studenti 3TA a 3TB právě s Františkem Tichým v úterý 24. ledna v Městské knihovně Nymburk.

František Tichý je český pedagog, spisovatel, zakladatel a ředitel Gymnázia Přírodní škola. Mezi jeho literární počiny pro mládež patří mezi jinými knihy Transport za věčnost, Labyrint nedokončených setkání a novinka z roku 2022, Rekrut 244. Transport za věčnost se stal základní četbou pro členy Klubu moderní historie, když začali pronikat do tématu holokaust. Proto s velkými očekáváními přijali nabídku zúčastnit se besedy se samotným autorem. Transport získal v roce 2018 cenu Magnesia Litera v kategorii literatura pro děti a mládež. Knihu přečetli také studenti obou tercií, proto byli na besedu rovněž přizváni.

Během velice příjemně strávené hodiny a půl měli studenti možnost vyslechnout, proč a jak autor knihy píše, kde hledá inspiraci a vzory pro své hrdiny. Dozvěděli se, jak probíhá výuka na Gymnáziu Přírodní škola, jaké aktivity a projekty studenti ve škole realizují, došlo i na nabídku vzájemné spolupráce, protože jsme zjistili, že realizují řadu podobných aktivit, jako my v Klubu moderní historie. 

Zde několik reakcí:

František Tichý je pro mě jedna z velkých inspirací, a tak jsem se na setkání opravdu těšila. Ani trochu mě nezklamalo, právě naopak. Dalo mi další obrovskou motivaci pátrat, zajímat se, být aktivní a jednou jít učit. Překvapilo mě, kolik inspirace do knih mu dávají studenti a kolik příhod vychází z reálných situací. Bavilo mě poslouchat vyprávění o tom, jak to chodí na Přírodní škole a jak se liší či neliší od té naší. Těším se co všechno nám tohle setkání ještě přinese...

Setkání s panem Tichým mi umožnilo lépe poznat knihy, které jsme četli. Zjistila jsem, jak vznikaly jednotlivé postavy, co stálo za hlavními myšlenkami příběhu i to, že vydat dobrou knihu není jen tak. Překvapilo mě, s jakou radostí pracuje se svými žáky na podobných projektech, jako my.

Rozhodně jsem nadšená z toho všeho a i překvapená. Když nám pan Tichý začal vyprávět, jak ty příběhy vznikly a jak je všechno obehnáno samou náhodou, všichni jsme mu viseli na rtech a čekali, co bude dál, Z jeho vyprávění mi přišlo, že napsat knížku téměř musím, úplně mě jeho slova lákala a myslím, že to do budoucnosti budu hodně zvažovat.

Beseda s panem Tichým na mě zapůsobila. Jelikož bych také jednou chtěla napsat knihu, bylo pro mě velice zajímavé slyšet pohled na psaní a inspiraci od opravdového autora. Zaujala mě spousta věcí, například to, že si bral inspiraci z reálných příběhů, které se ho nějakým způsobem dotkly. Myslím, že to knížkam dodalo na důvěryhodnosti a charaktery mnohem více čtenáře zaujaly. Byla jsem také potěšená, že se pan Tichý se studenty také zabývá moderní historií, dokonce i pokládali kameny zmizelych. Celá beseda mě bavila, o autorovi jsem předtím příliš nevěděla, takže vše co řekl, pro mě bylo nové a velice zajímavé.

Když jsem četla první knížku od Františka Tichého, asi dva roky zpět, nikdy by mě nenapadlo, že se autorem Transportu za věčnost setkám osobně. Dnešní setkání pro mě bylo v mnohém inspirující, potěšila mě možnost poslouchat zkušenosti spisovatele knih o nelehkých tématech, poutavě napsaných pro mládež. Zaujalo mě nejen jakou cestou se František Tichý dostal k tématu holocaustu, ale také následné pátrání po dětech, které byly transportováni do Terezína a později dál na východ, jako byl Petr Ginz. 

Setkání pro mě bylo velmi zajímavé, i když je to už dlouho, co jsem četl Transport za věčnost a Labyrint jsem nečetl vůbec. Pan Tichý nemluvil jen o své knize, ale mluvil také o různých metodách vyrovnávání se s minulostí, o současných trendech ve školství nebo o tom, jaké je to být spisovatelem. Výklad pana Tichého o jeho knize Labyrint mě téměř přesvědčil, abych si ji přečetl, kdybych teď nemusel načítat skripta k vývoji české gramatiky a hláskosloví, tak bych si ji přečetl určitě. Nejzajímavější mi přišel názor, že na příběhu není důležitá jeho pravděpodobnost (závěr knihy, kdy se setkají dvě z postav), ostatně, o tom mluví i Milan Kundera ve své eseji Zneuznávané dědictví Cervantesovo (výzvy románu) a já s nimi souhlasím. Pan Tichý odpovídal i na dotazy ohledně školy, kterou založil, zde bych s ním naopak nesouhlasil, protože tento moderní styl výuky mi nevyhovuje. Nicméně pro mne bylo zajímavé slyšet jiný názor, chápu, že to, co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat jiným.

Obě besedy s panem Františkem Tichým jsem si  moc užila. Jednak tu, která byla pro klub, ale také i tu pro tercie. Ta první přednáška mě zaujala asi o něco víc. Možná to je proto, že mě Labyrint nedokončených setkání bavil o něco víc, než Transport za věčnost.  Na besedě se mi nejvíc líbilo to, že to nebyla přednáška, kde bychom jenom seděli a nic nedělali, ale pan Tichý se s námi bavil, vyptával, také nám předčítal. To se mi asi líbilo nejvíc. 

Setkání s Františkem Tichým mě velice mile překvapilo. Nejen, že se s námi bavil o knihách a příbězích o jejich vzniku, ale také jako pedagog a vedoucí skupiny zabývající se podobnými tématy, jako my, se s námi bavil o projektech a plánech, které se možná propojí i s námi. Nejvíce mě nadchlo vyprávění o tom, jak vznikají postavy, inspirované reálnými lidmi z okolí pana Tichého.

Mile mě překvapilo, že si pro nás František Tichý připravil i nějaké "fyzické aktivity". Když nám pak předčítal z Labyrintu, bylo to úplně jiné, než když jsem knihu četla sama. Díky jeho přednesu mi přišlo, jako bych byla sama součástí příběhu. Také jsem si doposud neuvědomila, kolik je takových badatelských studentských skupin, jako jsme my. Zaujalo mě, jak pan Tichý vyprávěl o výuce na Přírodní škole, jak připravují různá divedelní představení s naší tematikou a doufám, že nějaké představení přijedou zahrát i k nám. Těším se, že navážeme spolupráci, třeba na nějakých workshopech. Moc mě zaujalo, jak pan Tichý řekl, je to poslání, dovyprávět příběhy lidí, kteří sami nemohli. Čím víc se noříme do tématu holocaustu, tím víc mi přijde, že je to opravdu takové naše poslání a asi i díky tomu k nám pořád přicházejí další a nové šťastné náhody, které nám umožňují dávat tyto příběhy dohromady.

 

Velice děkujeme panu Františkovi Tichému za čas, který nám věnoval, inspiraci, kterým mnohým vnuknul, možnou budoucí spolupráci, kterou nám nabídl. Moc se těšíme.

Poděkování patří i Městské knihovně Nymburk za zprostředkování a organizaci tohoto setkání. Těšíme se na další spolupráci!

Aktuální informace

31.01.2024

Ředitel školy zveřejňuje 31.1. kritéria přijetí na školní rok 2024-25 do 1. ročníku:

Celý článek
24.11.2023

MŠMT spustilo informační portál k přijímacímu řízení na SŠ.

29.10.2023

Ředitel školy zveřejňuje výroční zprávu o činnosti školy za školní rok 2022-2023

Významní absolventi

RNDr. Zdeněk Havlas, DrSc.

RNDr. Zdeněk Havlas, DrSc., (*1951), místopředseda Akademie věd ČR, kvantový a výpočetní chemik, který se zabývá vývojem nových léků a organizační prací ve vědě, maturoval na našem gymnáziu v r. 1969.

Anketa

 
Motto školního roku 2023-24
Arnošt Lustig 6 %
Tony Wagner 24 %
William Blake 9 %
Oscar Wilde 49 %
Albert Einstein 12 %
Celkový počet hlasů: 216
Archiv anket

Svět v roce založení školy

James Joyce

2. únor 1903

Irský spisovatel James Joyce (1882-1941) opustil ve dvaceti letech své domovské město Dublin a odešel do Paříže. Jeho hlavním problémem byl nedostatek peněz.

Nejčtenější

28.02.2024

FOTOGALERIE Z BESEDY (Z FB MĚSTSKÉ KNIHOVNY)

Na letošní třetí alumni besedu jsme přizvali absolventa gymnázia z roku 1994. Je jím Mgr. Pavel Snítilý, archeolog a zástupce ředitele Městského muzea v Čelákovicích. V nymburské knihovně ve čtvrtek 29. února 2024 nám od 17.30 hodin popíše mj. moderní archeologické metody v besedě nazvané: Archeologie pod vaším domem?

celý článek
15.03.2024

V úterý 19. 3. 2024 se koná od 11:45 Školní kolo 46. ročníku SOČ. Slavnostní zahájení za přítomnosti vedení města a vedení školy bude v učebně č. 77. Níže se dozvíte, kdo ze soutěžících a na jaké téma práci SOČ psal, jak to bude se zkrácením výuky a co je třeba udělat, pokud se na konkrétní obhajobu chce někdo přijít podívat.

celý článek
12.03.2024

Sekunda B vyjela na lyžák netradičně ve čtvrtek 7. 3. 2024 Po přijetí na chatu jsme začali vybalovat. Pak se hráli už jen hry.  A šlo se na večeři. V pátek díky nedostatku sněhu jsme museli vyjít až na Dvoračky a tam jsme celý den lyžovali. Bylo hezké počasí a tak jsme si to všichni užili.  Kvůli ztíženým podmínkám se posunul i oběd.

celý článek
 
Oscar Wilde - Buď sám sebou. Všichni ostatní už jsou zabraní.