Jak se učí a stávkuje ve Francii.
V záplavě všech projektů, kterými naše škola v letošním roce žije zatím trochu zapadal jeden, který se povedlo připravit prof. Rajovi. Jedná se projekt v programu Erasmus+, který umožní zvýšit odborné a jazykové kompetence učitelů nejazykových předmětů vyučovaných v cizím jazyce, tedy prof. Rajové a Rajovi pro matematiku v angličtině a prof. Kotyzovi pro dějepis ve francouzštině. První z akcí z tohoto projektu je již minulostí a proto se rádi podělíme o informace. Jednalo se o týdenní stáž ve Francii.
Od neděle 2.12. do soboty 8.12. jsem měl opět možnost pobývat na partnerské škole ve francouzském Louhans. Týden mi nabídnul předpokládané i nečekané zážitky. Z těch předpokládaných se jednalo hlavně o návštěvy hodin souvisejících s mojí aprobací, tedy dějepis, francouzský jazyk, společenské vědy apod. Každá takováto návštěva vydala za několik hodin jazykového kurzu. Velmi přínosné bylo i sledování aktivit o hodinách. Rozhodně ne pro hodnocení kolegů, ale pro reflexi vlastní práce. Velmi zajímavý je vždy také „střet“ českého a francouzského přístupu k dějepisným tématům. Naším systémem odchovaný učitel má stále pocit, že se toho moc neprobírá. Na druhou stranu musí ale ocenit v jaké šíři a hloubce se konkrétním tématům ve Francii věnují. A nelze také nezmínit analýzy všech možných pramenů, které v našich učebnicích často jen vyplňují stránky, aby byly hezčí.
Z těch nečekaných zážitků to byla určitě studentská stávka v úterý 4.12. kdy studenti dávali blokováním školy najevo nelibost s připravovanou reformou maturity. Nejspíš ale nepočítali s tím, že já byl ve škole ubytován, takže v přístupu do prázdných tříd mi nezabránili. Atmosféra ve škole byla také ovlivněna současnými protesty „žlutých vest“, se kterými vesměs sympatizovali hlavně učitelé. Prostě advent po francouzsku. :)
Bonusem navíc k mému studijnímu pobytu byla možnost domluvit s kolegy další spolupráci, která snad v brzké době povede k nějaké studentské výměně.