EKODEN 2023
Dne 25. dubna 2023 proběhl na naší škole tradiční EKODEN. Tento projektový den se váže ke Dni Země, který připadá vždy na 22. dubna. Letošním tématem byla energetika, která je v současné době velkým tématem sama o sobě, nejenom ve vztahu k životnímu prostředí. Jak probíhal Ekoden v jednotlivých třídách a předmětech si můžete přečíst níže, z pohledu samotných studentů a studentek.
Na energetiku se v primách zaměřili i v rámci výtvarné výchovy. Žáci nejdříve shlédli dokument o energetice ve městech budoucnosti a následně kreslili obrázky spojené s energetikou. Nejčastěji se objevovaly větrné elektrárny.
“V dějepise se prima B vydala s paní profesorkou Prokešovou do minulosti. Zjistit, jak fungovaly dávné civilizace z pohledu získávání a využívání energie. Pomocí Flippity jsme se rozdělili do skupin a v nich se potom pustili do pátrání, jak to bylo. Každý ze skupiny měl kousek informace a společně jsme se všichni dozvěděli zajímavá fakta o tom, jak v dávných i nedávných dobách lidé získávali energii a jak s ní pracovali. A co jsme se dozvěděli? Že Den Země vůbec existuje a že se připomíná každý rok. Že energii člověk využíval odjakživa, jen si to neuvědomoval. Nejprve energii svalů vlastních či zvířecích, potom oheň, pak se naučil používat vodu a vítr. Už 3500 př.n.l. používali sílu větru na pohon lodí. Že první větrný mlýn postavili v Persii kolem 700 n.l., u nás někdy ve 12.století. Páru máme spojenou s vynálezy 19. století, a tak nás hodně překvapilo, že páru použil např. Hérón Alexandrijský na přelomu 1. a 2. st.n.l. pro “automatické” otevírání dveří chrámu, aby tím ochromil věřící. Nebo že páru využívali k vytápění římských lázní už v 1.st.př.n.l. a že k tomu pomohl jeden římský jezdec. Zamýšleli jsme se také nad získáváním energie v budoucnosti. Moc se nám to líbilo”.
Markéta Křížová za přispění spolužáků
Jak probíhal Ekoden v sekundách přináší krátká zpráva od studentek Julie Mezlíkové a Veroniky Pilařové ze Sekundy A:
“Dnešní ekoden začal dvěma hodinami matematiky. V první hodině jsme se dozvěděli něco o energetice, elektrárnách a obnovitelných a neobnovitelných zdrojích. Druhou hodinu jsme počítali ve skupinách příklady s tématikou elektráren. Třetí hodinu jsme měli zeměpis, kde jsme si povídali o těžbě ropy a zemního plynu ve světě, ale i v České republice. A poslední, čtvrtá hodina byla němčina, případně francouzština, při které nám paní profesorka rozdala pracovní listy v němčině, pustila video (opět zaměřené na energetiku a elektrárny) a my jsme podle něj pak pracovní list vyplnili”.
Ve francoužštině jsme se nejprve j rozdělili do skupin po 2-3 lidech. Naším úkolem bylo obejít všechna stanoviště zaměřená vždy na nějaký zdroj elektrické energie s obrázkem a popisem všech funkcí a vypsat si z toho nějaká základní nebo pro nás zajímavá slovíčka na list papíru, který měl představovat něco jako plakát s novou slovní zásobou, který nám samozřejmě zůstane jako upomínka toho, co jsme se naučili.
Pro mě, a doufám i pro ostatní, to byla velmi zajímavá a netradiční hodina. Nejenom, že jsme si obohatili naší slovní zásobu o další slovíčka, na která bychom při normálních hodinách zatím asi nenarazili ( énergie éolienne, solaire, hydroélectrique, géothermique, nuclaire, du charbon, biomasse…). Zároveň jsme se i zamýšleli nad výhodami a nevýhodami různých zdrojů získávání energie a dozvěděli se spoustu nových a zajímavých informací o tématu.
Sekunda B měla místo cizích jazyků hodinu češtiny. O tom co se na hodině odehrávalo píše Lukáš Kutil: “První hodinu českého jazyka jsme začali blooketem, ve kterém jsme hledali a určovali různé členy vět o energetice. Poté jsme luštili osmisměrku na téma ekologie a konec hodiny jsme si zpestřili hrou Země-město”.
Během ekodnu, jsme se dozvěděli hodně zajímavých věcí o energetice a bylo to velmi zajímavé a zábavné.
Musíme se přiznat, že dnešní den byl zábavnější než každodenní výuka. (:
Terciáni se v rámci biologie shlédli dokument o jaderné katastrofě v Černobylu a k němu měli připravené otázky a v dalších hodinách hráli deskovou hru s tématikou energetiky.
Jak probíhal ekoden v kvartách podívá report Martin Čech z Kvarty B:
První hodinu o fyzice jsme mluvili o výhodách a nevýhodách různých druhů elektráren. Díky videím od skupiny ČEZ jsme si zopakovali, jak vzniká jaderná energie a od paní profesorky jsme se dozvěděli v kterých státech jednotlivé druhy elektráren převažují. Druhou hodinu o chemii jsme se dívali na „NEZkreslenu vědu“, která nás poučila o motorech automobilů. Video nám ukázalo plusy a mínusy automobilů se spalovacími motory, elektromobilů a automobilů na vodíkový pohon. Bylo nám podrobně vysvětleno, jak tyto automobily fungují. Poté se třída rozdělila do skupin a pomocí týmové práce jsme vyplnili pracovní list zaměřený na zdroje uhlovodíků. Po chemii přišla na řadu hodina anglického jazyka. Paní profesorka s námi diskutovala v angličtině o našem názoru na ekologii a rozdala nám pracovní listy, které jsme vyplnili díky anglickému naučnému videu. Jako poslední nás čekal zeměpis. Dostali jsme slepou mapu České republiky a naším úkolem bylo zakreslit největší naleziště ropy, zemního plynu, černého uhlí a hnědého uhlí. Do mapy jsme zapsali některé nejznámější elektrárny různých typů a dozvěděli jsme se v jakých regionech se elektrárny nejvíce nacházejí a jaké typy elektráren jsou v ČR nejrozšířenější. Myslím si, že po dnešním dnu si každý z nás odnesl nové informace a vědomosti. Měli bychom se zamyslet nad našim chováním k přírodě, protože Zemi máme pouze jednu.
Co se odehrálovo v kvartě A v hodině Němčiny si můžete přečíst v krátkém reportu od Alžběty Merhoutové, jak jinak než v německém podání:
Heute hatten wir einen Ökotag an unserer Schule. In der Deutschstunde haben wir neue Vokabeln zum Thema Energetik gelernt und wir haben richtige Aussprache geübt. Dann haben wir zwei Kahoot-Spiele zu diesem Thema gespielt.