První rok výuky dějepisu ve francouzštině je za námi
A jaké jsou názory účastníků? Z pohledu studentů kvinty A, kteří jako první vyzkoušeli tuto výuku, která v sobě zahrnuje klasické české hodiny dějepisu prokládané hodinami v cizím jazyce s využitím metody CLIL, plyne, že předmět nepřidělal mnoho vrásek na čele.
Je spíše vnímám pozitivně a studenti oceňují jazykový přínos. Během prvního roku studia pominul i strach z nadměrné náročnosti. Předmět je vnímám jako náročnější, ale většina studentů to nevidí jako něco nepřekonatelného. Často bylo také zmíněno rychlejší tempo probírání látky. To je ovšem nutné i v klasickém dějepisu vzhledem k rozložení učiva.
Z pohledu vyučujícího lze říct, že výuka studenty nijak neznevýhodňuje oproti klasickému vyučování dějepisu, spíše naopak. Cizí jazyk působí jako aktivizační prvek a nutí studenty se soustředit. Program prvního ročníku byl splněn bez problémů. O tom, že předmět se dá zvládat i ve FRJ svědčí výsledky ročníkových zkoušek, kde si dějepis vybralo 5 studentů a ti byli ohodnoceni dvakrát jedničkou a třikrát dvojkou. Součástí zkoušek byla i francouzská část testu.
Dalším potvrzením toho, že tato výuka má na gymnáziu své místo, jsou i studentské referáty za obě pololetí. Ve třídě se nalezlo několik prací, které pozitivně hodnotili i francouzští kolegové na Lycée Alphonse Daudet v Nîmes. Nezanedbatelným faktem je také to, že všichni studenti jsou schopní napsat text na odbornější téma v rozsahu několika stran! U současné maturitní zkoušky z FRJ je nejdelší text vyžadován v rozsahu cca 150–180 slov na obecné téma. Jedinou "zásadní" nevýhodou tak zůstává jen počet učebnic, kdy místo jedné mají studenti dvě, jednu vlastní a jednu zapůjčenou:)
Věříme, že přes určitou náročnost, bude výuka dějepisu ve FRJ pro studenty užitečná a pomůže jim jednak zvládnout lépe cizí jazyk a jednak vnímat dějiny i z jiné perspektivy a naučí je o nich přemýšlet. Některým pak může pomoci se třeba i profilovat pro další studium na VŠ.
Přejeme jim všem hodně dalších úspěchů.