1. Literární kavárna
Jak již jsme informovali, francouzštináři ve škole v září zahájili nový projekt financováný z OP VK, Rozvoj čtenářské gramotnosti ve francouzštině. Jednou z klíčových aktivit je Literární kavárna vedená paní Danièle Geffroy Konštacký. Náplní workshopů je práce s francouzskými knížkami, samozřejmě především četba samotná, ale i řada dalších bohatých aktivit, jejichž cílem je ztratit obavu z četby a získat orientaci v příběhu i za předpokladu, že nerozumím zcela každému slovíčku.
Pravidelně jednou za dva týdny se tedy budou všichni studenti francouzštiny setkávat s paní Geffroy a pronikat do tajů francouzských příběhů.
Jak to tedy vypadalo během prvního setkání, v pondělí 9. září?
Kateřina Remešová, 2SA:
V pondělí 9. září jsme měli místo obvyklé hodiny francouzštiny Café littéraire, což je v podstatě francouzská literatura přizpůsobená jednotlivým ročníkům. My, jakožto sekunda A, měli hodinu formou her a úkolů ke knížce Rosa ma tortue. Po seznámení s paní lektorkou jsme se pustili do řešení úkolů, bylo to pro nás něco nového. Vzhledem k tomu, že normální hodiny francouzštiny probíhají formou učení a procvičování, café litréraire by měla být taková oddychovka. Myslím si, že v naší třídě měla kavárna celkem úspěch a bude to příjemným obohacením výuky francouzštiny.
Natálie Šteflová, 3TA:
Začalo to tím, že jsme přišli do učebny, kde už na nás čekala lektorka Danièle. Nejdříve nás lektorka přivítala a pronesla pár zajímavých informací ohledně naší hodiny a tohoto školního roku, jak bude probíhat. Poté jsme si společně prohlédli francouzské knížky, které byly krásně upraveny pro nás, kteří se učíme francouzský jazyk, a lehce se jim dá porozumět.
Společně jsme četli příběh Rosa ma tortue a pak jsme si zahráli pár veselých her s tématikou knihy.
Na závěr hodiny jsme se naučili malinko obtížné, ale velmi veselou jazykolamy (trois tortues très tétues trottaient sur un trottoir très étroit J). Bylo to zábavné a celou třídu to bavilo! Celá hodina byla velmi zajímavá. Lektorka se k nám chovala moc hezky a přátelsky. Jestliže jsme s něčím měli problém, ochotně nám ihned poradila. Celkově se mi hodina velmi líbila a doufám, že se budeme setkávat i nadále.
Sára Vandasová, 4KA:
Dne 9. září se během šesté vyučovací hodiny žáci 4KA poprvé účastnili společně s francouzskou vyučující z univerzity v Hradci Králové Danièle Geffroy Konstacký tzv. “FRANCOUZSKÉ KAVÁRNY”.
Původně jsme si chtěli donést hrneček na kávičku nebo na čaj a k tomu taky křupavý croissantek. Z toho ale nakonec sešlo, protože jsme na to všichni… do jednoho zapomněli… Místo jedné běžné vyučovací hodiny francouzštiny jsme si udělali pohodovou atmosféru v učebně číslo 38. Daniela nám přečetla kraťounkou knihu RAFARA od francouzské spisovatelky jménem Anne-Catherine De Boel, která si knihu také sama ilustrovala. Knihu o malé africké holčičce, kterou unesla zlá obluda, jsme si společně rozebrali – podrobně prodiskutovali děj, naučili jsme se několik nových slovíček, francouzsky vysvětlovali některé pojmy nebo taky hráli francouzskou verzi Binga – Lotto (samozřejmě s obrázky týkajících se příběhu). Myslím, že jsme si hodinu moc užili a už se těšíme na další kavárnu. Doufám, že si za ty dva týdny opět nezapomeneme donést to občerstvení…
Tato hodina pro nás byla jednou z mnoha dalších a zajímavějších aktivit, jak se přiblížit lepší francouzštině…
Eliška Hradilová, 6XA
V rámci projektu Rozvoj čtenářské gramotnosti ve francouzštině se na naší škole poprvé uskutečnila tzv. café littéraire, česky literární kavárna. Navštívila nás totiž paní Danièle Geffroy, lektorka francouzštiny z Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, aby si s námi popovídala o francouzské literatuře. Tato dáma bude nás, žáky sexty A, navštěvovat každých 14 dní společně s ní bychom se měli zdokonalovat ve francouzštině.
S Danielou jsme se setkali již v minulosti díky projektu rozšířené výuky francouzštiny, a tak pro nás nebyl problém s nějakým ostychem a hned jsme se pustili do práce. Nejdříve si s námi povídala o knížkách, které jsme četli, a pak nám představila malou knížečku o medvídkovi jménem Otto (na první pohled dětská knížka, ale vlastně se jedná o příběh s historickým podtextem, odehrávající se za druhé světové války). Danièle nám předčítala krátký úryvek, se kterým jsme pak dále pracovali; doplňovali jsme si například klíčová slovíčka, znovu sestavovali příběh z papírků s textem apod. Bohužel jsme měli jen jednu vyučovací hodinu a hromadu činností, které jsme měli stihnout, což vedlo k tomu, že byl celý program poněkud uspěchaný. Vůbec to ale nevadilo, paní Geffroy byla milá a veselá, a tak těch 45 minut nemohlo dopadnout jinak než dobře.
Každopádně jsme si (alespoň já) tuto netradiční výuku užili a věřím, že si z ní a i z dalších hodin něco odneseme. Už se těším na další literární kavárnu!