Mediální kurz v terciích
V terciích proběhly mediální kurzy, jejichž cílem bylo vybavit žáky základní úrovní mediální gramotnosti. Žáci se učili zpracovávat, vyhodnocovat a využívat podněty, které přicházejí z médií.
Již od prosince v terciích probíhaly mediální kurzy, ve kterých jsme se seznamovali s tím, jak fungují média a na co si dávat pozor. První den jsme si udělali kvíz, v němž jsme se snažili poznat, která fotka je upravena fotoshopem nebo který článek je nepravdivý. Bavili jsme se o seriózních a neseriózních novinách nebo článcích. Na konci tohoto dne jsme si ještě představili několik novinářů. Druhý den byla na programu reklama. Nejprve jsme si vyzkoušeli vůli svého rozhodnutí. Dostali jsme dva stejné kousky čokolády se sdělením, že jedna byla značková a dražší. Potom jsme o vzorcích hlasovali. A výsledek? Vyhrála ta „levnější“. Nakonec jsme si vyzkoušeli připravit reklamu na čokoládu, to mě bavilo nejvíce. V posledním bloku jsme zjistili, kdo všechno se skrývá pod pojmem „novinář“. Také jsme testovali různé reportáže a články, které se nehodily k uveřejnění. Následně jsme si ukázali, co by s tím udělala stanice ČT, Nova a Prima. Na závěr jsme rozebrali reportáže o sněhové kalamitě v dubnu. Tím jsme se s mediálním kurzem rozloučili. Myslím, že nás to všechny bavilo a každému to něco dalo.
Anna Hířová, 3TB
Dne 7. února zahájila 3TA dvoudenní mediální kurz, zaměřený převážně na média a kritický pohled na ně.
První den jsme věnovali marketingu a různým reklamním taktikám. Začali jsme sladce: polovina třídy dostala dva zkušební vzorky čokolády, které měla porovnat. Jedna byla údajně luxusní značková a druhá obyčejná z levného řetězce. Po porovnání výsledků nás čekalo hořké překvapení: jednalo se o shodné kousky! To nás přivedlo k diskusi o vlivu reklamy na naše rozhodování. Na několika názorných příkladech jsme si předvedli, jaké emoce v nás mohou různé reklamy vyvolávat. Pouštěli jsme si také reklamy, které porušily etický kodex.
Ve skupinkách jsme potom vymýšleli vlastní produkt a sami ho třídě prezentovali s pomocí nově osvojených reklamních praktik. Ke konci dne jsme se pobavili některými z nezapomenutelných televizních reklam. S tím se pojila aktivita spojení reklamního sloganu se značkou. Překvapilo nás, jak snadno jsme téměř 30 reklamních sloganů přiřadili ke konkrétním značkám.
Druhá část kurzu se soustředila na média a žurnalistiku. Na pracovních listech jsme si vysvětlili často používané pojmy v novinařině, práci redakcí a představili jednotlivé profese v oboru. V týmech jsme na konkrétních případech porovnávali postupy v jednotlivých českých redakcích.
Díky mediálnímu kurzu jsme se zábavnou formou dozvěděli, jak se na média a reklamu dívat kriticky a nenechat se tak lehce zmanipulovat.
Alžběta Merhoutová, 3TA