Cykloexkurze 6XB po Labské stezce mezi Kolínem a Mělníkem

Cykloexkurze 6XB po Labské stezce mezi Kolínem a Mělníkem

Naše třída se minulý týden zúčastnila cykloexkurze připravené studentkou učitelství zeměpisu. Vše spočívalo v tom, že každý ze čtyř dnů ujedeme na kolech určitou trať, na které bylo obvykle umístěno několik stanovišť, na nichž jsme si všichni zopakovali zeměpisnou látku z kvinty.

Třída 6XB souhlasila s rolí experimentální skupiny ve výzkumu pro diplomovou práci univerzitní studentky slečny Petry Plevové. Výzkumný záměr spočíval v přínosu Labské cyklostezky pro poznání geografie, vč. místního regionu středního Polabí. Za tímto účelem po předběžném ověření znalostí vyrazili studenti 6XB během 4 dní na různé úseky cyklostezky se svými bicykly a plnili různé úkoly, připravené právě slečnou Plevovou. Po skončení terénního programu byly nabyté znalosti opět ověřeny a "přidaná hodnota" osvojená v terénu bude analyzována a vyhodnocena v textu diplomové práce. Roli kontrolní skupiny ve výzkumu ochotně zaujala paralelní třída 6XA, která má na ZEM téhož vyučujícího.

Hned první ráno bylo proti nám. Po krásných posledních letních dnech náhle přešlo počasí do režimu podzimu. Občasný déšť, všudypřítomné bahno a zima nás doprovázely po celé cestě od Kolína do Nymburka. Při druhé zastávce u soutoku Labe a Cidliny jsme ve skupinách sestrojili pomocí jednoduchých k tomu účelu připravených pomůcek několik zajímavých přístrojů: barometr, teploměr, měřič rychlosti atd. Závěrečný úsek od soutoku do Nymburka byl pro nás všechny úlevou, díky dobře upravené asfaltové cestě. Nakonec jsme v počtu čtrnácti studentů dorazili zdárně a bez defektu (ti bez blatníků ovšem značně zabahnění) do svých domovů.

Další den nás všechny čekala prohlídka v nymburské Čistírně odpadních vod. Zatímco někteří měli problém ovládnout své žaludky, chlapci bez problémů svačili a přitom stihli sledovat úpravu nymburských výkalů. Cesta do Lysé byla příjemná a poměrně rychle utekla. O zábavu se opět postarali chlapci, kteří se s vypůjčenou vysílačkou od našeho třídního profesora dostatečně vyřádili.

V sobotu účast žáků krutě klesla, z průměrných 14 žáků nás bylo náhle pouhých 6 statečných a to ještě jen nakrátko. Po necelých čtyřech kilometrech jízdy z Lysé došlo k defektu jednoho kola, nad kterým celá skupina jen nechápavě kroutila hlavou. Uprostřed jízdy jednomu studentovi náhle na dva kusy praskla jedna ze dvou kovových destiček, které držely jeho sedlo na správném místě. Musím říct, že mě osobně by něco takového ani nenapadlo. Student se vypravil na cestu zpátky do Lysé. My ostatní jsme si zopakovali biomy a živočichy, kteří do nich patří. Cesta vedla do Dřís už bez dalšího defektu a nás všechny čekal poslední den jízdy.

Poslední den jsme se pro různé zdravotní obtíže sešli nakonec ve stejném počtu jako v sobotu. Vlakem jsme vyrazili do Ovčár a odsud směrem k Mělníku. Na jednom ze stanovišť se nádherně ukázalo, že jsme všichni byli v režimu víkend, a nalézt správné odpovědi na otázky bylo opravdu obtížné. Možná proto byly některé odpovědi až přespříliš smyšlené a někteří chlapci přeháněli svoji kreativitu. Do Mělníka jsme dorazili s dostatečným časovým předstihem, a proto jsme se zastavili u jednoho podniku naproti nádraží. Jeden ze studentů si vyzkoušel své minulý rok tvrdě nabyté řečnické zkušenosti z ruštiny. Majitelku obchodu, rodem z Ruska, to dokonale uchvátilo a se studentem se na několik desítek minut zapovídala, především o ruské literatuře, přičemž on se šarmem sobě vlastním poměrně přesvědčivě předstíral své zaujetí pro díla ruských velikánů v originále. Pak dostal i kávu zadarmo a také zbytek skupiny byl štědrou podnikatelkou obdarován sušenkami. Musím přiznat, že to byla zasloužená odměna za to, že jsme ten celý rozhovor potichu a beze smíchu přečkali.

Celý program se mi osobně líbil. Byla to skvělá možnost odpočinout si od každodenního sezení ve škole a vyrazit se svou třídou do přírody pro vědomosti a též za zábavou, které bylo opravdu dost. Času stráveného na kole rozhodně nelituji a chci poděkovat za zajištění tohoto programu našemu profesorovi.

Vojtěch Urban, 6XB

Aktuální informace

26.03.2025

Beseda s absolventem školy proběhne v Městské knihovně Nymburk 8. 4. 2025 od 17.30 hodin.

25.03.2025

Oznamujeme, že jsme přes zaručenou komunikaci v DIPSY rozeslali pozvánky na oba termíny těm uchazečům,

Celý článek
14.01.2025

Pro školní rok 2025-2026 hledáme nové učitele těchto aprobací:

  • matematika,
  • fyzika,
  • chemie,
  • informatika

v libovolné kombinaci, případně i jednooborově.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

prof. Ing. Dr. Miroslav Kutílek, DrSc.

Prof. Ing. Dr. Miroslav Kutílek, DrSc. (8. 10. 1927-4. 10. 2016), hydropedolog, vysokoškolský pedagog, proděkan Fakulty stavební ČVUT v Praze a příležitostný spisovatel beletrie pod pseudonymem Marek Hofman, maturoval na Reálném gymnáziu v Nymburce v roce 1946.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Lyžařské závody

únor 1903

Ve Vysokém nad Jizerou se konaly lyžařské závody za účasti mnoha zahraničních závodníků. 

Nejčtenější

06.03.2025

ODKAZY NA VIDEOOBHAJOBY POSTUPUJÍCÍCH NOVĚ VE VÝSLEDKOVÉ TABULCE

V úterý 4. 3. 2025 byla přesně v poledne slavnostně zahájena Školní přehlídka SOČ 2025. První soutěžící začali obhajovat své práce už ve 12:15 před třemi komisemi. Tříčlenným komisím představilo své práce 19 studentů. Měli na to deset minut, pět minut bylo vyhrazeno dotazům komise. Ty měly do druhého dne rozhodnout o těch nejlepších, které pošlou do krajského kola.

DOPLNĚNY FOTKY ZE SLAVNOSTNÍHO VYHLÁŠENÍ

celý článek
10.03.2025

Gymnázium Bohumila Hrabala má dlouhodobě dobré vztahy s Právnickou fakultou Univerzity Karlovy. Díky nim i letos do výuky právního semináře (SVS) zavítali studentka a student z fakultního projektu Street Law, navíc naši úspěšní absolventi. Projekt se zaměřuje na interaktivní a hravé vzdělávání v oblasti práva, prioritu pro něj představuje tzv. zážitková metoda vzdělávání.

celý článek
09.03.2025

 

Na lyžák jsme se v sobotu vydali,
poté, co jsme lyže do autobusu nandali.
Na sedadla jsme si sedli
a do Rokytnice cestu vedli.

 

 

Počasí nám opravdu vyšlo,
ping-pong jsme hráli, až když slunce zašlo.
Bylo hodně sněhu,
proto jsme museli být ve střehu.

 

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.