I. turnaj XVIII. ročníku Debatní ligy

I. turnaj XVIII. ročníku Debatní ligy

S novým školním rokem se rozproudila opět aktivita Debatní ligy, tentokráte již poosmnácté. Do nového debatního roku vstoupil i nymburský debatní klub, tentokráte s výrazně omlazenou sestavou. Jak se mladým debatérkám a debatérům vedlo na turnaji v Přerově? To se dozvíte o několik řádků níže...

 

Ve dnech 19. - 21. října se sešla debatní obec v tradiční debatní baště - Přerově. Nymburský klub po odchodu kvarteta maturantů z týmu TOGO letos do soutěží vyslal jejich mladé nástupce. Na turnaj vyrazily dva týmy - jeden složený z tria kvartánů (Tereza Javůrková, Jana Follerová, Matěj Ballaty) doplněný o K. Kutnarovou a druhý tým byl tvořen dvojicí bratrů Urbanů (Ondřej z kvarty a Vojta ze sexty), nad kterými bděla nejstarší z našich debatérů Martina Dolečková, kterou čeká letos krom debatních zápolení i zápolení maturitní.

Turnaj bohužel nestačil ani začít a potkaly nás nečekané komplikace na cestě. Ve stanici Uhersko (nedaleko Chocně) byly nuceny zastavit na téměř tři hodiny všechny vlaky, kvůli tragické nehodě, když jeden z vlaků před námi bohužel srazil člověka. Do Přerova jsme tedy místo v půl šesté dorazily kolem deváté večerní. Na místě, v hotelu FIT, nás čekala úvodní přednáška státního zástupce k debatované problematice a slavnostní zahájení nového debatního ročníku.

Na turnaji se debatovala teze "Policie a státní zastupitelství by měly mít více volnosti při odhalování korupce" spolu s tezí "Každý by měl mít právo bránit svůj majetek se zbraní v ruce i za cenu usmrcení zloděje." V sobotu se začalo debatami o pravomoci policie při odhalování korupce. Oba týmy v prvním kole dokázaly své soupeře překonat a připsaly si úvodní body za výhru. V druhém kole je pak čekali další vítězové prvního kola a po prohraných debatách, kdy se projevil rozdíl ve zkušenostech týmů, nakonec odcházeli k polednímu obědu naši reprezentanti za vyrovnaného stavu 1:1. Po obědě je čekalo improvizované kolo nad nepřipravenými tématy.

Benjamínky čekala debatní bitva o státní regulaci trhu s alkoholem, kde se dokázali statečně bránit a nakonec své starší protivníky z Gymnázia Budějovická svými argumenty převýšili. Méně úspěšní pak byli bratři Urbanové s Martinou, kterým se těsně nepodařilo obhájit smysluplnost udělení Nobelovy ceny míru pro EU. Tím sobotní program skončil a debatéry čekal sportovní večer s volejbalem a fotbalem.

V neděli byla na programu jediná teze a dvě kola debat - ochrana majetku se zbraní v ruce. Mladý tým Ergo dokázal vzdorovat zkušenému přerovskému týmu jen část debaty a čtvrté kolo prohrál, aby pak nakonec změřil síly se stejně starými debatéry z Open Gate, které přesvědčivě porazil. Celkově si tedy Ergo vybojovalo tři výhry z pěti kol, což je pro začínající debatéry dobrý výsledek! Per Elequens pak v neděli zúročili svou přípravu a obě kola proti opavským a kojetínským debatérům zvládli s přehledem.

Celkově se turnaje zúčastnilo 32 týmů a nymburští obsadili společně dělené šesté místo. Turnaj ovládli debatéři z Gymnázia Jana Nerudy v Praze. Nejlepší mluvčí turnaje však byla vyhlášena na základě svých výsledků a bodového hodnocení Martina Dolečková z nymburského klubu! Výsledky turnaje a jednotlivých debat najdete tradičně v databázi Greybox.

Další turnaj se ale blíží, tentokráte o víkendu 16. - 18. listopadu, k výročí pádu komunismu. Na turnaji bude debatována i tematická teze: "Je lepší protestovat a poškodit budoucnost svých dětí, než mlčky souhlasit s autoritativním/diktátorským režimem."

 

 

Vedle turnaje v Přerově proběhl také projektový den projektu OP VK Debatování napříč osnovami CZ.1.07/1.1.00/14.0104, kterýmžto nabízí ADK, o.s. účastníkům z řad studentů a pedagogů možnost seznámit se s debatováním jako výukovou metodou.

 

Cílem projektu je rozvinout vyučovací metodu debatování a vytvořit podmínky pro její rozšíření do výuky na ZŠ a SŠ v jakémkoli vyučovacím předmětu.

Logoling projektu Debatování napříč osnovami

 

Žáci a učitelé budou v rámci debatního dne proškoleni v pravidlech debatování a budou jim přiděleny společensky kontroverzní debatní teze. Ve vytvořených debatních týmech si pak za pomoci internetu vyhledají věcné informace k tezi a formulují afirmativní a negativní argumenty k tezím. V duelu týmů se pak budou snažit obhájit resp. vyvrátit platnost zadané teze. Na závěr debaty rozhodne kvalifikovaný lektor o vítězi.

Projekt je zaměřen na rozvoj osobnostních schopnosti žáků, posilování všech jejich klíčových kompetencí a komunikačních dovedností. Cílem projektu je rozvoj debatování jakožto inovativní vyučovací metody, její rozšíření jako příkladu dobré praxe, prostřednictvím vzdělávání učitelů její přenesení do výuky a rozvoj její podpory v jakémkoli vyučovacím předmětu. Tato metoda může být zakomponována do systému ŠVP, protože ve vysoké míře napomáhá osvojení všech kompetencí žáků škol.

Projekt se opírá o Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílou knihu), který zdůrazňuje vyváženost poznatkového základu kurikula, rozvoje kompetencí i osvojování postojů. Projekt je plně v souladu s myšlenkami kurikulární reformy školství.

Žáci v ČR tradičně obsazují přední místa ve statistikách gramotnosti a encyklopedických znalostí. Největší slabinou je ale porozumění a interpretace textu, samostatné kritické myšlení a malá schopnost předat nabyté zkušenosti. Projekt si klade za cíl tyto nedostatky eliminovat, neboť si žáci osvojí kritické myšlení a hodnocení, zautomatizují si zákonitosti tvorby a správné prezentace argumentu. Debatní dny jsou pouze podpůrným prostředkem; mají žákům ukázat jednu z možností přesvědčivé a sebevědomé prezentace vlastních názorů opřených o relevantní informace.

Zásadním odůvodněním pro tvorbu projektu je výchova vzdělaných dobře komunikujících žáků uplatnitelných na trhu práce i v dalším vzdělávacím procesu.

  • Debatování bezprecedentně přispívá k osobnostnímu růstu jedince, neboť rozvíjí všechny klíčové kompetence. Je tak optimální metodou vzdělávání, která by měla být výhledově zakomponována do ŠVP.
  • Debatování není povídání si o tématu, ale analýza problematiky, zaujetí stanoviska, získání důkazů pro podporu vlastních argumentů. Forma názorového střetu nad daným tématem a snaha nalézt platné argumenty a tyto dobře interpretovat, je vysoce motivační.
  • Debatování přináší socializační moment - setkávání studentů různých škol, společná komunikace nad problémem, který účastníky zajímá, respekt k názoru oponenta.

V případě zájmu o více informací a případnou účast v projektu kontaktujte:

Petr Kouba, petr.kouba/zavináč/debatovani.cz

 

Aktuální informace

09.12.2024

Zájemce o studium a jejich rodiče zveme na prohlídku školy ve čtvrtek 9/1 od 14.00 do 16.00 hodin. Součástí programu jsou informační schůzky s vedením školy v 14:15, 14:45, 15:15 hod.

26.10.2024

Rada školy dne 25. 10. schválila výroční zprávu o činnosti školy za rok 2023 - 2024.

Významní absolventi

Miroslav Mašek

Miroslav Mašek (14. 2. 1922-5. 5. 1945), jedna z obětí květnového povstání v roce 1945 v Čelákovicích, absolvoval na naší škole roku 1941. Jeho smrt na místě, kde spolu se svým přítelem Zdeňkem Austem (1921-5. 5. 1945) oba padli při plnění strážního úkolu, připomíná po stavbě nového železničního mostu přes Labe na jeho levém břehu obnovený pomník.

Anketa

 
Motto školního roku 2024-25
1. Charlie Chaplin 41 %
2. John Lennon 18 %
3. Eleanor Roosevelt 13 %
4. Stephen Covey 8 %
5. Herman Melville 20 %
Celkový počet hlasů: 212
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Vilém II. navštívil papeže Lva XIII.

2. květen 1903

Německý císař Vilém II. navštívil s velkým doprovodem papeže Lva XIII.

Nejčtenější

22.11.2024

S radostí vám oznamujeme vznik Spolku absolventů Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce. Skupina bývalých studentů školy se po mnoha nápadech, diskuzích a setkání rozhodla oficiálně založit absolventský spolek. Spolek si klade za cíl propojit všechny, kdo jsou součástí historie naší školy - absolventy, bývalé i současné pedagogy, a také přátele gymnázia. Spolek absolventů Gymnázia Bohumila Hrabala v Nymburce bude sloužit jako prostor, kde se bývalí studenti mohou znovu setkávat, společně zavzpomínat na školní léta, udržovat kontakt se školou a zároveň podpořit současné studenty gymnázia. Je to příležitost stát se součástí něčeho nového, inspirativního a pokračovat v budování vazeb, které přetrvají generace.

celý článek
26.11.2024

V pondělí jsme před šestou hodinou ráno vyrazili na téměř pěti hodinovou cestu od budovy školy směr Berlín. Ještě před polednem jsme si již prohlíželi East Side Gallery a její dnes už legendární graffiti. Odtamtud jsme spěchali na rezervovanou prohlídku budovy Říšského sněmu s vyhlídkou na celý Berlín. 

celý článek
22.11.2024

Kdo z vás si pamatuje klasické třídní knihy, zůstane zcela jistě dojat, potěšen i pobaven příběhem té, kterou měla třída oktáva A ve školním roce 1946-47. Psal se rok 1947 a 30. května, tedy téměř na konci školního roku, mizí třídní kniha. Jaké pozdvižení a nepříjemnosti nejen pro žáky (ale zejména pro třídního profesa Bohuslava Sýkoru na tehdy Státním reálném gymnáziu v Nymburce) nastaly, si dnes jen můžeme s notnou dávkou škodolibosti a pobavení představovat. 

 

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.