Výzkum ve třídách 2SA a 2SB

V březnu 2012 proběhl v 2SB předvýzkum a následně byl zahájen výzkum v primách na téma sebevědomí a jeho změna po přestupu na gymnázium. Na základě tohoto výzkumu byla vytvořena seminární práce Jak přestup na osmileté gymnázium ovlivňuje sebevědomí žáků (?) pro předmět Pedagogika pro učitele v rámci mého studia na FF UK. Nejzajímavější výsledky shrnujeme v prezentovaném článku.

Na základě dat z provedeného výzkumu zjišťujeme, že nejčetnější skupinu tvoří žáci, jejichž přiměřené sebevědomí se po nástupu na gymnázium nezměnilo (20 žáků), jak ukazuje graf, chlapci a dívky z obou tříd jsou zastoupeni takřka rovnoměrně, druhou nejpočetnější skupinou (13 žáků) s podobným rozložením jsou žáci uvádějící přiměřené sebevědomí, jimž se sebevědomí po přestupu na gymnázium zvýšilo, rovnoměrné rozložení (muži - ženy, 1PA - 1PB) můžeme sledovat také ve 4. nejpočetnější skupině žáků (5 žáků), jimž se sebevědomí zvýšilo, a nyní uvádějí vysoké sebevědomí. Dívky z 1PA a chlapci z 1PB se zasloužili o to, že 3. příčku zastávají ti, jimž se vysoké sebevědomí po nástupu na gymnázium nezměnilo (7 žáků). O pomyslnou 5. příčku se dělí ti, jejichž sebevědomí se po nástupu na gymnázium snížilo a nyní uvádějí přiměřené nebo nízké sebevědomí (v obou skupinách 3 případy). Výsledky se podobají těm, které jsme získali v předvýzkumu. 

 

 

 

 

 

 

 

Za nejzajímavější část výzkumu považujeme sledování faktorů ovlivňujících sebevědomí. Vliv spolužáků je skutečně zásadní. Vztahy se spolužáky ovlivňují sebevědomí v pozitivním i negativním smyslu (šipka dolů znamená vliv na snížení sebevědomí, šipka nahoru naopak zvýšení sebevědomí). Prospěch jako faktor změny sebevědomí zastává 2. místo, přičemž významněji ovlivňuje zvýšení sebevědomí. Chování učitelů podle našeho výzkumu ovlivňuje sebevědomí žáků v pozitivním i negativním smyslu. Protože součástí dotazníku byly i otázky Jak ses cítil/a na ZŠ? Jak se cítíš na gymnáziu? Můžeme lépe porozumět tomu, proč je kvantitativní rozložení determinantů právě takové. 

Docházíme k tomu, že dobré vztahy se spolužáky mohou kompenzovat zhoršený prospěch.

 

 

Na závěr můžeme také zjednodušeně odpovědět na otázku stojící v samotném názvu práce – Jak přestup na osmileté gymnázium ovlivňuje sebevědomí žáků? Na grafu vidíme, že nadpoloviční většina žáků si není vědoma žádné změny sebevědomí, zhruba třetině žáků se sebevědomí zvýšilo, ostatní (asi desetina celkového počtu) uvádějí snížení sebevědomí. Přičemž si musíme uvědomit, že jen ve třech případech se sebevědomí snížilo tak, že je podle respondentů nyní nízké.        

Zdá se tedy, že přestup na gymnázium je pro většinu žáků pozitivní změnou. Zaznamenali jsme menšinu případů rizikového snížení sebevědomí, naopak u většiny žáků se sebevědomí nijak nezměnilo, či se zvýšilo, přitom se ve 13 případech jednalo o zvýšení sebevědomí, takže respondenti nyní uvádějí sebevědomí přiměřené, což považujeme za pozitivní. V 8 případech se zlepšil pocit ve škole, což je také bezpochyby dobrá zpráva.

Všem respondentům a respondentkám ještě jednou děkuji za spolupráci!

Aktuální informace

30.11.2025

středa 14/1 od 14 do 16 hod

- informační schůzky:

14:15, 14:45, 15:15

03.11.2025

Zveřejňujeme výroční zprávu za školní rok 2024-2025. 

02.09.2025

pondělí - velká přestávka
pátek - velká přestávka

 

Vyřizuje paní Matoušová (kancelář za sborovnou)

Významní absolventi

MUDr. Jiří Vokněr

MUDr. Jiří Vokněr (12. 5. 1931-29. 5. 2018), lékař, mistr světa v rychlostní kanoistice, olympionik a vodní skaut, maturoval na naší škole v roce 1950.

Svět v roce založení školy

Smrt Theodora Mommsena

1. listopad 1903

Zemřel Theodor Mommsen (*30. 11. 1817), německý historik.

Nejčtenější

19.11.2025

Kdy? 10. - 14. listopadu 2025 (pondělí až pátek)

Kde? Gymnázium Bohumila Hrabala, Lidice, Praha, Nymburk

Kdo? 7 studentů BBS Westerburg + 19 našich studentů VG 

(Kateřina Krátká, Klaudie Horáková, Anežka Zemanová, Jakub Holeček ze 7MA, Adéla Burianová, Tereza Zelenková, Michaela Kosmálová, Radek Šos, Jan Nosál, Filip Nosek, Michal Hamtil ze 7MB, Tereza Hradilová, Kristýna Kupcová, Eliška Semrádová ze 3A, Šimon Busta z 8OA, Jana Němcová, Žaneta Valentová, Blanka Dohnalová, Sofie Zakrevská z 8OB)

S kým? Tereza Plechlová a Dita Grusová + Björn Bergmann a Nico Verbeck

Co? Gymnázium Bohumila Hrabala: projekt k tématu společné historie našich států

Lidice: beseda s panem Jiřím Pitínem, který je jedním z mála lidických dětí, které přežily vyhlazení obce nacisty v rámci heydrichiády; návštěva Památníku Lidice a komentovaná prohlídka v německém jazyce 

Praha: bojovka na Karlově mostě a Kampě

celý článek
26.11.2025

Skončilo čtyřleté čekání na postup z úvodní fáze florbalového Subterra cupu. Z kolínského turnaje přivážíme jasné vítězství.

celý článek
26.11.2025

Letošní mistrovství republiky ve středoškolském volejbalu přineslo napínavé souboje, skvělou atmosféru a výkony, na které mohou být všechny zúčastněné týmy právem hrdé. Gymnázium B.H. Nymburk se v silné konkurenci neztratilo a po sérii vyrovnaných utkání obsadilo konečné 5. místo.

 

celý článek
 
Charlie Chaplin - Zajímám se o svoji budoucnost, protože v ní hodlám strávit zbytek života.