Rozhoduj o Evropě

Rozhoduj o Evropě

Matěj Piller ze 2A se po celý minulý týden účastnil modelového zasedání institucí Evropské unie v Brně, na nějž byl uvolněn z výuky. O svém angažmá a nabytých zkušenostech informuje v obsáhlém článku.

K projektu Rozhoduj o Evropě jsem se dostal díky spolužákům ve Studentském parlamentu, kteří usoudili, že by mě mohl zajímat a informovali mne.

První akce, které jsem se účastnil, byl regionální seminář v dubnu 2017, který se pro náš kraj konal na Kladně, konkrétně na kladenském magistrátu. Nejdříve došlo k seznamovacím aktivitám, a posléze se všichni účastníci rozdělili do dvou skupin, jedni tvořili Evropský parlament a druzí Radu Evropské unie. Naším úkolem bylo přijmout společnou deklaraci k Brexitu (vystoupení Spojeného království Velké Británie a Severního Irska z Evropské unie). Já jsem byl ministrem za Polskou republiku a mým stanoviskem k Brexitu byla především ochrana zájmů polských občanů ve Spojeném království, otázka tzv. 4 svobod (volný pohyb osob, zboží, služeb a kapitálu) a bezpečnostní spolupráce s Británií i po Brexitu. Různá stanoviska měli různí ministři i poslanci, aby jednání odráželo reálné postoje politických skupin v EP i ministrů v Radě. Nejdříve se konala oddělená jednání, potom bylo společné jednání obou “komor“, které tvoří legislativní proces EU. Druhou částí programu byl Strukturovaný dialog s mládeží, jehož se účastní osoby s rozhodovací pravomocí (úředníci, politici, odborníci). Dialog byl rozdělen na 4 úrovně, lokální, regionální, státní a nadnárodní. Významným prvkem této aktivity je apolitičnost. Po skončení této aktivity došlo k vyhlášení nejlepších účastníků a odjezd domů.

Všichni účastníci regionálních seminářů dostali možnost účastnit se týdenního modelového zasedání 18.-22. září v Brně, které bylo podmíněno kromě účasti na semináři, ještě napsáním eseje na téma: Jak by měla EU lépe komunikovat s mladými. Poslední den před uzávěrkou přihlášek jsem napsal esej a byl jsem přijat, tudíž jsem se koncem září vydal do Brna.

Slavnostní zahájení programu a seznamovací aktivity v pondělním pozdním odpoledni odstartovaly celou akci. Zahájení se účastnili: Libor Rouček, bývalý místopředseda Evropského parlamentu, Jan Vitula, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje, Petr Hladík, první náměstek primátora města Brna, Michal Doležel, radní městské části Brno-střed, Igor Blahušiak, Odbor komunikace o evropských záležitostech, Úřad vlády ČR a Lenka Korábková, Česká rada dětí a mládeže.

Druhý den se nesl v duchu Strukturovaného dialogu, kdy jsme měli možnost mluvit s Liborem Roučkem (bývalý místopředseda EP), slovenským europoslancem Ivanem Štefancem a Angelikou Gergelovou z brněnského Eurocentra. Následovalo představení agendy, které se budeme věnovat. Bylo to nařízení o zřízení Evropské pohraniční a pobřežní stráže, které by bylo postaveno na základech již dříve zřízené, ale neefektivní agentury FRONTEX. Toto nařízení bylo v reálném světě odsouhlaseno v dubnu roku 2016. Další nařízení se týkalo Ochrany osobních údajů a mělo nahradit původní zastaralou směrnici z roku 1997. Reálně se projednávalo 5 let, ale my jsme měli čas pouze do pátku. Zbytek dne se konala hra, kterou jsme měli lépe poznat Brno i ostatní účastníky. Součástí hry byla i soutěž o nejvtipnější selfie, kterou skupina, jíž jsem byl součástí, vyhrála.

Zbylé dny proběhly ve znamení simulovaných jednání. Rada se skládala z 28 ministrů, jak je tomu i ve skutečnosti, a počet poslanců v EP byl 32, přičemž rozdělením do politických skupin odrážel skutečný poměr sil v EP. Já jsem byl europoslancem za menší frakci, konkrétně za Alianci liberálů a demokratů Evropy. Celou dobru jsme nejednali, protože nás ve středu svojí návštěvou poctili europoslanci Jiří Pospíšil a Olga Sehnalová, přičemž jsme s každým z nich měli jednu hodinovou diskuzi.

Musím říct, že organizátoři se opravdu předvedli, protože při jednání jsem měl pocit, jako bych skutečně jednal ve Štrasburku nebo Bruselu. Snaha byla i napodobit legislativní proces a organizátoři si rozebrali i role komisařů, žurnalistů a lobbistů. (Lobbing není v Bruselu nelegální, ale dokonce je i registrovaný. Cílem je, aby se v legislativním procesu promítli zájmy různých skupin občanů, firem a dalších.) Celá akce se mi líbila, protože jsem zde poznal spoustu super lidí, pár z nich znám dokonce i z turnajů Debatní ligy. Na závěr bych rád poděkoval panu řediteli, který mě uvolnil ze školy a já jsem si mohl užít týden plná zábavy, ale i spousty nových věcí, které jsem se naučil.

Link na web a Facebook projektu Rozhoduj o Evropě a na fotografie

Aktuální informace

13.12.2017

MěÚ Nymburk nám oznámil, že je od středy 13/12 z bezpečnostních důvodů uzavřena lávka přes Labe. 

Celý článek
13.11.2017

V dokumentech školy je přístupná výroční zpráva o činnosti školy za školní rok 2016-2017

14.09.2017

Aplikace pro zobrazení aktuálního suplování v Google kalendáři! Vyzkoušejte!

Celý článek

Významní absolventi

Absolvoval v roce 1924.

Narodil se 16. 11. 1905. Byl středoškolským profesorem českého a německého jazyka.

Anketa

 
Má podle vás smysl existence osmiletých gymnázií?
ano 85 %
ne 15 %
Celkový počet hlasů: 131
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Lov velryb

15. prosinec 1903

Norsko zakázalo na deset let lov velryb v pobřežních vodách. 

Nejčtenější

21.11.2017

3 zápasy = 3 vítězství = postup do kvalifikace o republikové finále, tak by se dalo asi nejstručněji charakterizovat vystoupení našeho týmu v krajském kole, které se odehrálo za účasti šesti družstev v poděbradské hale BIOS. Poměrně velký výkonnostní rozdíl nám umožnil hrát stylem na 2 pětky (+ další 2 střídající), které za předvedenou hru zaslouží pochvalu, byť byly úseky, kde udržet koncentraci nebylo vůbec lehké. 

celý článek
25.11.2017

Po třech letech od posledního pobytu našich studentů ve Francii se odhodlala desítka jazykově nadaných nadšenců znovu do francouzských rodin. V týdnu od 24.11. do 1.12. pobývají v burgundském městečku Louhans a jeho okolí.

celý článek
13.12.2017

Vánoční akademie je za námi a někteří studenti už vymýšlejí, jaké představení si připraví příští rok...

celý článek
 
Albert Einstein: Vyvarujme se předkládat mladému člověku úspěch jako životní cíl.