Český jazyk

Český jazyk

Literatura

  1. Starověké literární památky
  2. Antická literatura
  3. Světové středověké písemnictví
  4. Počátky písemnictví u nás
  5. Literatura doby předhusitské a husitské
  6. Renesance a humanismus ve světové literatuře
  7. Renesance a humanismus v naší literatuře
  8. Baroko a barokní literatura ve světě a u nás
  9. Klasicismus, osvícenství, preromantismus ve světové literatuře
  10. Literatura národního obrození
  11. Romantismus ve světové literatuře
  12. Třicátá až padesátá léta 19. století v naší literatuře
  13. Mezi romantismem a realismem ve světové literatuře
  14. Realismus a naturalismus ve světové literatuře v 2. polovině 19. století
  15. Literatura generace májovců
  16. Česká literatura 70. až 90. let 19. století
  17. Světová moderna
  18. Česká moderna
  19. Generace buřičů
  20. Světová meziválečná literatura psaná v tradičním realistickém duchu
  21. Moderní umělecké směry první poloviny 20. století (expresionismus, kubismus, futurismus, dadaismus, surrealismus, imagismus a vorticismus, utopie a antiutopie, naturismus, vitalismus, unanimismus, technika proudu vědomí, akméismus, existencialismus …)
  22. Česká meziválečná próza
  23. Česká meziválečná poezie
  24. České meziválečné drama a divadlo
  25. Světová literatura po roce 1945
  26. Česká próza od roku 1945 do počátku normalizace
  27. Česká próza v období normalizace
  28. Nejnovější světová a česká literatura od 90. let do současnosti
  29. Česká poezie a drama po roce 1945
  30. Regionální literatura

 

Jazyk

  1. Národní jazyk a jeho rozvrstvení
  2. Čeština a jazyky indoevropské
  3. Norma a kodifikace, jazykovědné příručky
  4. Knihovny, získávání a zpracovávání informací, racionální studium textu
  5. Odborný styl
  6. Zvuková stránka jazyka
  7. Grafická stránka jazyka
  8. Stylistika, funkční styly, slohotvorní činitelé
  9. Styl prostě sdělovací
  10. Nauka o slovní zásobě
  11. Slovní zásoba – druhy pojmenování
  12. Slovní zásoba – její jádro, způsoby obohacování, slovníky
  13. Derivologie
  14. Publicistický styl
  15. Slovní druhy, principy jejich třídění
  16. Jmenné kategorie a jejich zvláštnosti
  17. Slovesné kategorie jejich zvláštnosti
  18. Formální tvarosloví
  19. Skladba – věty podle modality a členitosti
  20. Skladba - významové skladební vztahy, větné členy
  21. Skladba - souvětí
  22. Skladba – chyby a nedostatky ve větné výstavbě
  23. Problematika slovosledu
  24. Nepravidelnosti větné a souvětné stavby
  25. Interpunkce v souvětí
  26. Interpunkce ve větě jednoduché
  27. Administrativní styl
  28. Jazyk spisovný a nespisovný
  29. Umělecký styl
  30. Jazykověda a její disciplíny

Významní absolventi

Mirek Smíšek

Mirek Smíšek (2. 2. 1925-19. 5. 2013), český rodák a světově proslulý keramik, studoval po krátký čas na (tehdy Reálném) Gymnáziu Nymburk.

Anketa

 
Evropou hýbe snaha středoškoláků přimět politiky ke změně přístupu k ochraně životního prostředí.
Podporuji a rozumím 67 %
Není to věc dětí 3 %
Je to jen gesto a stávka s demonstracemi nic nepřinesou 26 %
Nic o tom nevím 3 %
Celkový počet hlasů: 291
Archiv anket

Svět v roce založení školy

Smlouva o Aljašce

20. říjen 1903

Na základě jednání Spojené komise, složené ze zástupců Spojených států a Velké Británie, 

Nejčtenější

11.06.2019

Už potřetí za sebou ožívá v těchto dnech nymburském náměstí plážovým volejbalem. V prostoru před restaurací Biograf se opět objevilo hřiště na beachvolejbal, na kterém se budou od čtvrtkem 6. 6. do úterý 11. 6. pohybovat malí, velcí, zkušení, začínající, ale především nadšení volejbalisté.

celý článek
01.06.2019

Žáci kvarty B absolvovali ekologický kurz v Krásensku.

První den nás čekaly seznamovací hry s lektory a program se zvířaty. Mohli jsme si podržet gekončíka či chameleona...

 

celý článek
07.06.2019

Tropické teploty, terénní exkurze, desítky nachozených kilometrů, výzkumy a poznávání fauny i flóry..  Ale i zábava a utužování kamarádství. I tak by se dal ve stručnosti popsat týden ekologické výchovy studentů BiS třetího ročníku VG.

Pod vedením profesorů Tomáše Barančíka a Michala Hrstky, se na 35 studentů snažilo aplikovat teoretické vědomosti v praxi. Během prvního červnového týdne se každý den vydávali na nové lokality.

celý článek
 
J. W. Goethe: Nestačí vědět. Nestačí chtít. Je třeba konat.